Bas firar Världsbokdagen!


Idag var jag vikarie i vår ”högsta” grupp – alltså de elever som är bäst på att prata, läsa och skriva hos oss. Eftersom det var världsbokdagen och jag själv är lite av en boknörd så tänkte jag att jag måste jobba med läsning på något sätt. Gärna med skönlitteratur. Det är ju en typ av text man annars sällan kommer till på vår nivå. Det finns nästan inget att välja på för vuxna som är på tillräckligt enkel svenska.

Så vi började med att prata om bilden som kommer längst ned i blogginlägget; den med en människa överst på en boktrappa. Alla var överens om att det nog var så att hen kunde en massa som hen nog lärt sig genom att läsa de där böckerna. Vi pratade om olika sorters texter och var man kan hitta dem: reklam, post, textremsan på tv, internet, skyltar, dagstidningar – insåg att de inte kände till DN och SvD, men det gör de nu – recept och skönlitteratur. Vi pratade också om att det var en demokratisk rättighet att få lära sig läsa och skriva. Jag hade med mig ett gäng lättlästa böcker från Vilja förlag och före rast läste jag högt ur två av dem. Det funkade riktigt bra och vi pratade också lite om böckerna efteråt. Boksamtal är viktigt!

Efter rast fick alla läsa på egen hand. Jag har lagt in två lättlästa böcker i appen vBookz, som har talsyntes, så alla kunde sitta och läsa och lyssna i sin egen takt. Vi pratade om att det var bra att skriva ner glosor som man inte kunde – fast det var det bara några stycken som gjorde … Och hur tog man reda på vad ett ord betydde? Jo, man kunde kolla i lexikon i telefonen – för de som kan läsa på sina modersmål – eller fråga läraren eller en kompis. Det gäller att hitta strategierna!

När jag fått igång alla med var sin padda med hörlurar blev det tyst i klassrummet och koncentrationen var på topp! De tyckte det var kul och ville gärna läsa andra titlar också, så jag lovade att jag skulle fixa det. Kul!

Här är några av böckerna från Vilja förlag + en kokbok med recept från olika länder, som en elev tyckte var intressant. Två elever lånade också hem fysiska böcker.

20140423-173958.jpg

Den fina illustrationen till Världsbokdagen, med texten ”Jag ser världen! Ser du?”

20140423-174146.jpg

Inlägg 053 i utmaningen #blogg100

Kommentera

