Hur länge behöver hjärnan vila?


Nu har jag varit ledig från jobbet i fem dagar. Varje dag har jag bloggat om jobbet, så jag kan inte direkt säga att min hjärna helt har vilat sig från jobbtankar. Behöver den det? En del säger att det är bra för kroppen att vara ledig en längre period varje år. Gärna fyra veckor.

Min erfarenhet är att det tar minst en vecka, ibland två, att varva ner. Efter det brukar jobbtankarna sluta snurra och det är faktiskt väldigt skönt. Jag gillar verkligen mitt jobb, men alla behöver vi vara lediga ibland.

Och då är fem dagar för lite – i alla fall för att helt koppla av. I alla fall för mig. Så jag ser fram emot sommarledigheten, det gör jag. Och de två längre helgerna nu under våren.

Men nu ser jag fram emot att få träffa eleverna imorgon! Min sjuksköterskekompis Barbro kommer på besök igen. Och så hoppas jag att jag ska kunna boka om besöket på Hela Människan på torsdag, så att vi kan åka ut och lägga oss i en vitsippsbacke istället! Och prata lite om allemansrätten. Det ska bli underbart väder har jag förstått och då tycker jag att man ska utnyttja det!

Inlägg 051 i utmaningen #blogg100

Kommentera

