Glad påsk önskar Bas!


Som SFI-lärare tycker jag det är viktigt att våra elever får kunskap om Sverige och svensk kultur. Det inbegriper våra högtider. Vi brukar då passa på att prata om vilka högtider som firas i elevernas hemländer och jämföra dem med våra.

De flesta av våra elever är muslimer, men i Syrien firar man påsk på lite liknande sätt som här i Sverige. Bl.a. har man påskris, fick jag veta. Jag pratade påsk i två grupper de senaste veckorna. Vi gjorde påskris och åt påskgodis i ”min” grupp.

Jag hade också gjort en ”board” i Bitsboard om påsk och jag använde bilderna som utgångspunkt i samtalet, på Smartboarden. Efter det fick eleverna träna på orden i elevpaddorna.

Här är några av påskbilderna:

20140419-100414.jpg

Jag önskar er alla en riktigt skön och avkopplande påskhelg!

Inlägg 049 i utmaningen #blogg100

Kommentera

