YouTube? Nej, iTube! – jag får språkinlärningsapptips av elev


Har en elev som är väldigt intresserad av appar och som är snabb på att ta till sig det jag förmedlar. Extra roligt då att han kan lära mig! Härom dagen, när vi var på promenad i Gamla Stan, visade han mig appen iTube och hur han använde den för att lära sig svenska. YouTube? frågade jag. Nej, iTube!

Om jag har förstått det hela rätt så är iTube en app som låter dig göra spellistor från YouTube, som du sedan kan lyssna/titta på utan internet. Låter lite som Spotify, fast gratis. Appen sparar det du vill lyssna på i sin ”cache”, sitt minne. Jag provade att söka på svenska för nybörjare och då dök det upp diverse saker att lyssna på. Gillar man dem och tycker att man har nytta av dem kan man då spara dem i appen, förmodligen i olika mappar. Det finns ju hur mycket som helst på YouTube och hittar man nåt bra om att lära sig svenska så kan man spara det i iTube.

Jag ska testa mer när jag har bättre tillgång till internet och då kan jag uppdatera det här inlägget. Det verkar i alla fall vara en fiffig app, som jag också ska lägga till i Bas Pinterestlista över elevappar – och ladda ner till elevernas paddor. Och fråga min elev vilka favorit-klipp han hittat på YouTube. Det blir definitivt en del av en lektion nästa vecka. Kanske sitter andra elever inne med bra apptips som de kan dela med sig av? iTube finns även för Androida enheter.

Här kan du lyssna till ett samtal om möjligheten att lära sig språk via YouTube. Inte helt nytt men intressant ändå.
I love språk: Kan man lära sig språk med Youtube?

Så här ser iTube-ikonen ut:

20140418-102655.jpg

Inlägg 048 i utmaningen #blogg100

Kommentera

