En glimrande vårdag med körsbärsblom och museibesök


Vilken trevlig avslutning på veckan inför den stundande påskledigheten! Två av grupperna har varit inne i Stockholm och beundrat de japanska körsbärsträden i Kungsträdgården. Solen sken och havet glittrade när vi sen gick förbi alla båtarna längs Slottsbron, bort mot Slussen. Hann t o m berätta lite om Göta Kanal, då vi gick förbi en stor skylt på vägen. Det blev en liten geografilektion, med prat om Stockholm och Göteborg, Vänern och Vättern och t o m lite om slussar och nivåskillnader mellan havet och sjöarna. Väldigt fin och illustrativ karta. Tyvärr låg inte ”min” båt, Wilhelm Tham, inne men paddan hade internet spå det löste sig ändå.

Vi åt vår lunch på Stadsmuseet och sedan tittade vi runt lite där. Bäst tror jag var de två små lägenheterna som visar hur människor bodde i Stockholm i slutet av 1800-talet. 7 personer i ett väldigt litet rum t.ex. Kartorna över hur Stockholm växt var också lätta att förstå.

Vill ni gå på Stadsmuseet så passa på i år, för sedan stänger det – på obestämd framtid verkade det. Ombyggnationen av Slussen ska tydligen hålla på till 2022 såg jag på någon skylt …

Alla eleverna utom en längtade hem till Södertälje efter Stadsmuseet, men jag fick med mig en elev på en trevlig promenad genom Gamla Stan. Han är verkligen som en svamp och lär sig svenska riktigt fort. Kul!

Men nu blir det välbehövligt påsklov på västkusten. Hoppas jag kah hitta på något att skriva om även om jag är ledig.

Inlägg 047 i utmaningen #blogg100

Även jag fotograferade förstås körsbärsträden:

20140416-191917.jpg

Kommentera

