Vi lägger stor vikt vid bra handläggarkontakt på Bas


Efter lektionerna idag har jag ägnat mig åt att maila handläggare på Arbetsförmedlingen eller Försörjningsstöd. Vi har delat upp eleverna mellan oss. Det är viktigt både för våra elever och för oss att vi har en bra kontakt med de som sitter på pengarna. Ibland händer det annars att en elev blir ryckt ifrån oss och skickad på praktik eller liknande. Praktik är jättebra, men vi tycker också att det är viktigt att de har uppnått en någorlunda språknivå – och att de lärt sig läsa och skriva.

Så därför har jag under eftermiddagen mailat ett antal personer och talat om för dem hur det går för ”deras” deltagare. Eftersom Bas upphör som projekt sista juni är det ju också viktigt att vi förmedlar till dem att vi fortsätter i permanent form, åtminstone i Södertälje till en början.

Med eleverna har jag bl.a. testat två nya appar: Ord i fokus och Kopplar du? De gillade dem så jag ska ladda ner dem till paddorna – apparna alltså!

Och så har jag pinnat lite mer appar till mina anslagstavlor på Pinterest! Man kan bli helt manisk …

Nu måste jag skynda mig till bussen så att jag hinner lämna tillbaka alla folksagorna och annat som vi lånade på biblioteket för ett tag sedan.

PS Dagens språkliga lärdom: Att det var svårt att förstå skillnaden mellan egenskapen ”att vara social” och Socialen …

Inlägg 046 i utmaningen #blogg100

20140415-172336.jpg

Kommentera

