Gråter en skvätt till del 2 i DN:s serie om Syrien: ”Den långa vägen till Sverige”


Jag vet att jag skrev om den här artikelserien igår, men i morse läste jag del 2 på bussen till jobbet. Den var så bra skriven att jag bara måste få tipsa om det igen. Blev helt rörd. Vi har ca 10 elever från Syrien på Bas och flera har gått igenom exakt det som står i reportagen: suttit i överfulla båtar på Medelhavet, ramlat i, suttit inspärrade i Grekland, blivit utfrågade på olika ställen etc. etc. Det blir liksom väldigt close to home.

Jag pratade med en av våra modersmålsstödjare, som är från Syrien, om några av eleverna kanske ville läsa reportagen med hans hjälp. Han skulle prata med dem sa han. Möjligen är det för känsligt och rör upp för många tråkiga minnen? Många har ju släktingar kvar i landet. Och artiklarna är väldigt långa. Men jag tänker att det kanske är intressant att få läsa om hur deras problematik omskrivs i svenska medier. Vi får se. Jag ska prata med dem igen. Möjligen kunde jag göra texten till en pdf så kan de följa med själva i vBookz Reader? Fast det är svår svenska, det är det. Fortsättning följer säkert i något senare inlägg.

Läs artikeln här. Serien är skriven av Niclas Orrenius. Där finns även information om du vill stödja Syrien:
DN: Den långa vägen till Sverige

Syriens flagga ser ut så här:

20140414-180142.jpg

Inlägg 045 i utmaningen #blogg100

Kommentera

