Lärdomar av lektioner ute i verkligheten


Härom dagen samlades vi några stycken för att prata om vad vi ska säga på vårt spridningsseminarium den 9/5. Jag sa att jag tycker det är viktigt att vi visar att eleverna lär sig på alla typer av lektioner, även när vi är på studiebesök. Vad kallar vi det när vi åker iväg någonstans som t.ex. IKEA eller Gamla Stan: utflykt eller studiebesök?

Jag kan tycka att de flesta av mina lektioner är mycket konkreta. Vi gör inget annat än pratar om studieteknik, om hur det svenska samhället fungerar, om budget, om hur man läser en faktura, en tidtabell, ett schema, en kalender, en kallelse från läkaren etc. Vi pratar jobb och skriver CV. Vi lär oss glosor och lyssnar och skriver i paddorna. Och ibland åker vi på utflykter/studiebesök. Vad lär man sig då egentligen???

Förutom att det är bra för vår målgrupp att komma ut i verkligheten och se saker de kanske inte skulle sett annars, så är det bra för att:
1. De övar sig på att hitta i trafiken och lär känna Stockholm bättre.
2. De övar sig i att bli självständiga och lita på sin egen förmåga. ”Jag klarar det här på egen hand.”

Förutom de två punkterna, som vi på Bas tycker är extremt viktiga, så finns det en annan bra sak med lektioner utanför den vanliga mallen:
3. Det dyker ofta upp samtal som man aldrig skulle haft i en klassrumssituation. Några exempel:

1. Min kollegas och min elevgrupp var hemma hos oss i julas. När de var hemma hos mig och satt i mitt vardagsrum så frågade de lite om min familj och jag visade bilder på barnen och berättade att deras pappa och jag är skilda och att barnen bor hos oss i tvåveckorsperioder. Detta ledde till en diskussion om jämlikhet och kvinnors ställning i olika kulturer. Två av kvinnorna från Afghanistan berättade att de hade haft burka på sig när de gick ut i hemlandet. Skiljer man sig i Somalia så tar mannen barnen och kvinnan blir ofta väldigt utlämnad. Så man håller ihop för barnens skull. Vi enades om att här i Sverige verkade det vara mycket bättre för kvinnor – även om vi har en bit kvar här också. Vi pratar om jämlikhet på vanliga lektioner också, men det blir inte alls samma sak och ämnen ventilerades här som aldrig skulle kommit upp i skolan.

2. Vi firade födelsedagar i vår grupp för någon månad sedan. Kollegan och jag bjöd på tårta och jag satt och pratade med tre kvinnor från Afghanistan som är jämnåriga med mig. De frågade om mitt liv och jag berättade lite om cancer, uppsägning, att jag vidareutbildat mig på gamla dar och att vi hade fått barn med IVF. En av kvinnorna sa då: ”Tänk att ni har problem här också! Och jag som trodde att det bara var vi som kommer från ett krigsdrabbat land som har det.” Intressant perspektiv tycker jag! Det är klart att de tror att man är född på en räkmacka om man kommer från Sverige. Och det är förstås skillnad på problem och problem. Men insikten ändå – både för henne och för mig!

3. Att man genom att prata med en elev i ett annat sammanhang än på en lektion kan lära sig mycket om elevens språkförmåga som man inte alltid ser till vardags – som jag berättade om igår med kvinnan från Somalia som kunde kommunicera så bra kring flera svåra grejer.

Så visst lär man sig mycket på lektioner utanför klassrummet. Ofta mycket mer! Och ofta om mycket viktiga saker! Jag tror att det är så enkelt som att ett miljöombyte leder till att man tänker i andra banor och kanske vågar ta upp saker som man inte annars skulle fått möjlighet till.

Inlägg 043 i utmaningen #blogg100 – och också inlägg 100 totalt på bloggen!

Ett collage av bilder från några av våra utflykter/studiebesök:

20140412-144028.jpg

Kommentera

