Fredag och filmtajm!


Idag har vi sett på film! Första gången på Bas för min del. Det blev Farsan av Josef Fares, han med Jalla, Jalla och Kopps. Vi samlade alla elever i ett klassrum och smällde upp filmen på Smartboarden. Det funkade hur bra som helst – tills datorn plötsligt stängde av sig för nån uppdatering.

De flesta verkade tycka att det var roligt, även om de inte förstod allt. Först körde vi utan text, för jag tänkte att de inte skulle hinna läsa textremsan. Men sen var det några som ville så då kopplade vi på den. Många skratt blev det och flera ville låna eller hyra filmen själva. En elev kom fram och visade att den fanns på Youtube – det hade han sett i sin telefon. Visade att även Jalla, Jalla fanns där, men utan text. Många fick lära sitt ett nytt ord genom filmen: adoption! Kan tänka mig att det är ett koncept som man kanske inte tänker så ofta på: möjligheten att inte kunna få biologiska barn.

Efter lunch åkte en grupp på studiebesök till Hela Människan i Tumba som jag skrev om härom dagen. Det var tydligen lyckat och flera hoppas få praktisera där. Vi andra åkte till Hågelbyparken. Det var småregnigt och kallt, men vi gick runt en stund och föreställde oss att det var soligt och varmt. Jag tipsade om att det kommer att vara ett stort Valborgsfirande här och att jag har tankar på att kanske åka dit själv med min son. Vi tittade också på djur och såg hästar, får, getter, kaniner och höns. Sen åkte vi vidare till Tumba där de flesta tog pendeln hem.

På hemvägen hade jag sällskap med en elev in mot Stockholm. Hon går i vår grupp 1 och skulle till Rinkeby. Till Lilla Mogadishu, skojade hon. Jag sa att det var toppen att hon tog sig runt så bra på egen hand nu.

Jag är stark – stark i hjärtat

sa hon då. Vilken fantastiskt bra bild, tänkte jag. Sedan pratade vi lite mer: hon skulle till Rinkeby för att köpa en speciell kräm från Somalia. Sen skulle hon åka hem klockan sex. Det var stressigt att inte ha fast bostad. Hon pratar med Migrationsverket om att få hit sina barnbarn med jämna mellanrum. Migrationsverket var bra. Det mesta i Sverige var bra. Men hon var lite trött på en del av de andra eleverna som hon tyckte klagade för mycket på att de var trötta och bara ville åka direkt hem efter skolan.

För er som inte är vana vid att försöka prata med en A-elev på SFI så var detta en fantastisk pratstund! Hon pratade om flera saker på en relativt abstrakt nivå – en bra bit över vad som krävs för att uppnå målen för det muntliga. Så nu tycker jag definitivt att vi måste sätta A-betyg på henne! Sånt här märker man inte alltid till vardags på vanliga lektioner. Så ibland tycker jag att studiebesök och utflykter är bra bara för att man börjar prata om andra saker än vad man gör i ett klassrumssammanhang.

Inlägg 042 i utmaningen #blogg100

20140411-165641.jpg

Kommentera

