Appar-i-telefonen-måndag


Vissa dagar blir lektionerna inte lika bra som andra, så är det bara. Idag har väl inte varit en av mina höjdardagar, undervisningsmässigt sett. Men så är också måndag min mest chokade dag på veckan, med undervisning både för- och eftermiddag, tätt följt av arbetslagsmöte och sedan in till stan och kören.

Två – nej, tre faktiskt – saker var jag dock rätt nöjd med. Vi jobbade med studieteknik:

1. Grupp 3, som jag har på måndagförmiddagar, tyckte det var roligt att jobba med notisar och jag hoppas att några kommer att köpa sig notisar och öva på glosor med dem hemma.

2. De tyckte också det verkade bra att använda telefonens inspelningsfunktion för att läsa in glosor, som de sedan kan lyssna på på väg till och från skolan. Var och en kan ju läsa in det den vill öva på. Helst både på svenska och sitt modersmål, så att man vet vad det svenska ordet/frasen betyder.

3. Även idag hjälpte jag elever med iPhone att ladda ner Bitsboard och fylla den med några av de boards vi jobbar med i skolan. Väldigt smidigt faktiskt. Och gratis! Tyvärr har majoriteten av eleverna Androidtelefoner, så de blev ju lite sura när jag förklarade att alla appar inte fanns överallt. De ville gärna att jag skulle fixa en app som var som Bitsboard till dem. Jag provade Quizlet, men inser att det var länge sedan jag använde den och jag måste kolla upp den igen. Dessutom måste man skapa flashcardsen från en dator. Eleverna ska helst göra detta själva, vilket jag tvivlar på att våra gör. Och jag orkar inte hålla på och göra gloslistor i två appar …

Några laddade ner uTalk svenska, som är billigare i Android än iPhone, men den kostar ändå 59:-. En elev vägrade att ladda ner nåt som kostade pengar. Han provar 50 languages, som jag inte har någon erfarenhet av men som en annan elev tycker är bra.

Jo just det: vi provade Ord i fokus från Folkuniversitetets förlag. Jag tyckte själv inte att appen var så jättekul, men eleverna gillade den. Det singlar ner ord som man ska matcha med en bild längst ned – eller tvärt om. Jag tyckte bilderna kändes lite mossiga och ordvalet ibland något konstigt – vilket kan bero på att applikationen bygger på en bok från 80-talet. Fast bilderna är gjorda av Sven Nordqvist, min barnboksidol! Men, som sagt, eleverna gillade den så jag kommer att ladda ner den till deras paddor. Man kan också öva synonymer, vilket är lite svårt på studieväg 1. Appen kostar 22:-.

Inlägg 038 i utmaningen #blogg100.

Läs mer om Bitsboard på Skolappar.nu:
Bitsboard på Skolappar.nu

Vill du veta mer om Ord i fokus finns den i AppStore:
Ord i fokus

Så här ser Ord i fokus ut:
.

20140407-213952.jpg

Kommentera

