Det är lördag, solen skiner – och jag läser ”Sverige, en lättläst faktabok”


Beställde för ett tag sedan två ex av ”Sverige, en lättläst faktabok” från 8 sidor som är en del av Centrum för lättläst. Som baslärare är jag ständigt på jakt efter lättillgänglig information om Sverige och om hur samhället fungerar.

Baksidestext:

Sverige är ett stort land.
Och det är ett ganska krångligt land.
Den som vill förstå hur Sverige är och fungerar måste jobba hårt.
Vi har försökt att göra det lite lättare.
Vi har delat upp landet i knappt hundra bitar.
Och så berättar vi om Sverige bit för bit.
När alla bitar är på plats har det blivit lättare att förstå pusslet Sverige.
Här kan du läsa om svenska flaggan, försäkringskassan, svenska världsarv, jämställdhet, poliser och väldigt mycket mer.
Sverige – en lättläst faktabok passar för alla som vill lära sig mer om Sverige.

Boken är indelad i åtta kapitel:
1. Fakta om Sverige
2. Så styrs Sverige
3. Lagar och regler
4. Arbeta, bo och tro
5. Barn, sjuk eller gammal
6. Kultur och media
7. Försvar och ordning
8. Företag och transport

Det här verkar vara en mycket informativ bok som jag hoppas att jag kan ha glädje av i mitt jobb med samhällsorientering, där vi ju jobbar med Va Med!-materialet. Boken är dock för svår för de allra flesta av våra elever. Alldeles för mycket text. Men som lärare kan jag ha läst in mig och få hjälp att förklara ett avsnitt, t.ex. när vi pratar om skatter, svensk skola eller demokrati.

Inlägg 036 i utmaningen #blogg100

Läs mer om boken på LL-förlagets hemsida

Bokens omslag. Den kom ut 2013:

20140405-130932.jpg

Kommentera

