Dags att lära sig ord om påsk!


Snart är det påsk. Då jag idag bytt mitt pass med min kollega och därför blivit utan alla modersmålsstödjare utom en beslöt jag mig för att skippa att jobba med Va Med! och istället göra något lite enklare och mer handfast: prata om påsk.

Jag hade laddat med:
Påskris + karaff
Fjädrar – som kollegan bidragit med
Ägg att hänga i riset
Påskägg med godis
En ”board” om påsk i appen Bitsboard
Små ägg i plast med fötter, ni vet såna där leksaker som man vrider upp och så går de + konversationskort

Det blev en rätt bra lektion med många skratt. Vi pratade en stund om april, om påsklov, lediga dagar och utflykter. Vi har ett stort kalenderblad på dörren och sedan har alla eleverna var sitt i A4. Meningen är att de ska hålla reda på sin närvaro + skriva in om de t.ex. ska till doktorn eller handläggaren, om de är sjuka eller vabbar etc. Om de vet när de är borta blir det sen inget tjafs när de ska fylla i sin riktiga frånvarorapport till AF resp. försörjningsstöd.

Sen pratade vi om påsk med hjälp av bilderna jag lagt in i Bitsboard. Svårt att förklara att det är en blandning av kristna och hedniska traditioner. Det blev en lång utvikning kring harar, kaniner och kaninhoppning. Sånt får man räkna med på SFI och jag tycker det är kul om samtalet tar nya vägar. Då är det verkligen super att ha paddan uppkopplad mot Smartboarden, eftersom jag på bara några sekunder kan visa bilder på det eleverna undrar över. Fattar inte hur jag klarade mig utan det tidigare.

Vi klädde påskriset och efter rast fick alla jobba med de nya påskorden i Bitsboard. Några i gruppen har iPhones och var väldigt intresserade av möjligheten av att kunna ha alla glosor vi jobbar med i paddorna i sina telefoner. En elev hade padda hemma, visade det sig. Det gäller bara att veta sin inloggning till AppStore.

När lektionen var slut insåg jag att jag bara hade kvar två av de små plastäggen med fötter. Resten hade fått fötter om man säger så … En elev hade fått lov att ta ett äg till sina barn. Resterande som tagit måste trott att det var fritt fram, precis som med godiset jag bjudit på. De som var kvar i klassrummet bedyrade sin oskuld. Några visade t.o.m. upp sina väskor … Då blev jag nästan lite illa berörd. Men – eftersom det inte var mina ägg måste jag se om jag kan hitta några nya någon stans. Nån som vet var man köper sånt?

Inlägg 033 i utmaningen #blogg100

Vårt påskris:

20140402-220741.jpg

Kommentera

