Vi lär oss glosor med hjälp av notisar


Vi pratar ju studieteknik – ofta en stund varje lektion nu under nån månad eller så. Idag pratade vi om hur man lär sig glosor. Förstod snart att glosor var ett ord man inte kunde – och ingen hade funderat så mycket på hur man lär sig heller.

Jag började med en tjusig mind-map med förslag på hur man kan lära sig glosor. Vi fokuserade sedan på en sak: två sätt att öva med notisar.

1. Skriv ner tre ord på notisen och sätt den på ditt kylskåp eller någon stans hemma där du ser den ofta. Titta på orden många gånger under en dag. Säg dem högt och öva uttal. Nästa dag är det dags för en ny notis med tre nya ord eller fraser. Kanske kan du skriva ner det ni får i diktamen av Linda, min kollega.

2. Skriv ett ord på notisen och sätt fast den på det den betyder. Tak i taket, vägg på väggen, fönster på fönstret etc. Vi övade i klassrummet så nu sitter det notisar lite var stans.

De flesta verkade tycka att detta var ett bra sätt. Men – jag har pratat om det förut, utan att det lett till något. Men vem vet? Detta är delvis andra elever. Vi övade också på vad man skulle fråga i affären: ”Ursäkta, har ni notisar?”

I slutet av lektionen visade jag också hur man kan öva på glosor i telefonen. Har man en smartphone har den alltid en app där man kan spela in ljud. Jag visade hur man enkelt kunde läsa in ord eller fraser, på svenska och på modersmålet. Sedan kan man lyssna på dem om och om igen t.ex. när man åker till eller ifrån skolan. Vi måste öva mer på detta, då jag fastnade i en del androidtelefoners Google Play Shop. Någon med iPhone hade inte login till sitt AppleID utan fick ringa sin son etc etc. Men – vi ska definitivt öva mer på detta imorgon, då jag tror att det kan vara ett bra sätt för många.

Jo – det var ju första april idag, så det pratade vi också om. De flesta hade inte hört talas om det men en elev försökte lura mig att det inte var idag! Vi pratade om att luras och skoja.

En kul och ganska elevaktiv lektion!

Inlägg 032 i utmaningen #blogg100

Min mindmap om glosinlärning:

20140401-220423.jpg

20140401-220458.jpg

Kommentera

