På lördag är det både Earth Hour och omställning till sommartid


Så vad min lektion skulle handla om idag var rätt givet. Jag hade bara ”min” grupp en dryg timme före lunch.

Som väl var har jag två modersmålsstödjare med mig på fredagar – då vi i vanliga fall är i datasalen, men jag ansåg att det här var så pass viktigt att vi hoppade det.

Vi pratade om klockan – vad 20:30 är fortfarande inte helt självklart för alla – och om klimatförändringar och vad vi människor gör för att förstöra vår jord. Vad kan vi själva göra för att vara klimatsmarta? Alla höll med om att släcka ljuset efter sig, det gjorde man. Sortera sopor har vi pratat om och det gjorde de flesta också. Ingen har körkort så jag berömde alla och sa att de var mycket klimatsmarta som åker kommunalt.

Vad skulle de göra på lördag kväll då? Prata med barnen! Äta mat tillsammans! Kanske gå ut och titta på stjärnorna? Kolla om grannen hade släckt. Titta på tv? Näää! Tv:n drar ju el.

Huddinge kommun, som skolan ligger i, satsar en hel del på Earth Hour. Bl.a. delar man ut stearinljus med texten Earth Hour och datum och klockslag på. Man har också en massa happenings på lördagkvällen. Bra initiativ!

Vi pratade också om att man måste ställa fram klockan en timme, så att vi här uppe i den mörka nord kan få lite fler timmar med dagsljus. Vi övade orden fram och tillbaka. Jag berättar om Fröken Ur och att man alltid kan kolla med henne vad klockan är.

Eftersom lektionen inte är riktigt slut övar vi också på dialoger med ”Vad ska du göra i helgen?” Plus svar, som t.ex. ”Jag ska sova, städa, laga mat och tvätta.” Vilket tyvärr är vad de flesta ägnar sig åt när de är lediga. Någon kunde säga ”Jag ska på fest! Jag ska till Skärholmen och köpa en klänning!”

Lektionen avslutades med att vi gjorde ett litet korsord tillsammans. Ingen hade sett ett korsord tidigare. Det finns en app som heter Kors & Tvärs, som innehåller en mängd korsord – en del väldigt lätta. Våra ord var bl.a. sol, pil, mål, paj och ost. Insåg att jag kanske måste bjuda på paj någon dag, då ingen verkade ha sett en tidigare.

Inlägg 028 i utmaningen #blogg100

20140328-191105.jpg

Kommentera

