Märsta SFI besöker Bas


Märsta SFI ligger i Sigtuna kommun och de är mycket intresserade av att ha en Bas-skola hos sig i framtiden. En av deras lärare har läst min blogg och på det sättet har vi fått kontakt. Jättekul! Älskar denna typ av nätverkande.

Vi har mailat fram och tillbaka några gånger och idag var det dags att ses i verkligheten. Tyvärr var en lärare sjuk, men Viktoria var med oss hela förmiddagen + lunch. Hon var med på min kollegas lektion på morgonen, där de körde mycket muntligt. Sen var hon hos mig i grupp 2. Vi ville gärna visa en blandning av vad vi jobbade med, så vi diskuterade lite kring en Va Med-film, körde lite bingo med Bitsboard på tavlan och lyssnade och läste en lättläst bok i appen vBookz. Tyvärr krånglade Dropboxen lite i några av paddorna, men de eleverna fick öva Va Med-glosor i Bitsboard istället.

Som SFI-lärare tycker jag att man lär sig nytt hela tiden. I alla fall jag, som inte har hållit på så länge än. Idag, när vi läste Bröllopet från Vilja förlag, insåg jag att det var svårt att förstå en dialog i bokform. Att den börjar med ett pratminus och slutar med ”säger Anna” t.ex. Det var jättesvårt att förstå för de flesta i gruppen. Trots att vi ofta övar dialoger muntligt. Intressant erfarenhet!

Jag hoppas att Viktoria fick ett bra intryck av Bas och önskar Sigtuna kommun lycka till med att starta en Bas-skola – om det blir nån där. Innan vi skildes åt pratade vi om att våra elevgrupper kunde träffas halvvägs, i Stockholm. Och sen kan vi öva på att kommunicera med varandra på olika sätt. Ska bli intressant att se vad det kan bli av detta.

Så här ser Sigtuna kommuns logo ut:

20140326-174950.jpg

Inlägg 026 i utmaningen #blogg100

Kommentera

