Bas och Sfipaddan pratar lättläst hos Vilja förlag


Vilken rolig eftermiddag!

Idag har jag varit hos Lina Nordstrand på Vilja förlag och pratat lättläst för vuxna, appar, poddar och hur man skulle kunna jobba i framtiden för att få fler vuxna att läsa. Som grädde på moset träffade jag också Sfipaddan, aka Niclas Vestlund, i verkligheten efter att ha kommunicerat via mail och Facebook.

Vi spenderade tre trevliga timmar i Viljas superfinal lokaler på Drottninggatan i Stockholm. Blev lite avis på arbetsmiljön. Inte lika mycket stuckatur och högt i tak i Flemingsberg … Fotograferade blev vi också. Så håll utkik efter intervjuer med oss båda i Viljas nyhetsbrev framöver!

Nu håller jag tummarna för att Viljas utgivningen finner sin väg till en app! Där ska man kunna lyssna på böckerna och samtidigt följa med i texten med en markör. Så som jag skrev om att man kan i appen vBookz. Det vore verkligen super för mina elever. Hoppas, hoppas att detta är tekniskt och ekonomiskt möjligt för Vilja att genomföra.

Det blev ett synnerligen trevligt möte med Lina och Niclas. Snällt av ungdomarna att låta mig vara med, haha! Vi håller kontakten och Lina kommer säkert och hälsar på hos oss på Bas framöver. Då ska vi visa hur roligt det är att läsa när man kan följa med i den upplästa texten. Mycket enklare än att bara sitta och ljuda sig igenom en bok på egen hand. Man kan lyssna om och om igen hur många gånger man vill och i sin egen takt.

Jag tror att jag ska tjuvstarta med en titel snart. Fuska till det lite själv genom att göra en egen pdf som eleverna kan provläsa. Fortsättning följer!

Vill du veta mer om Viljas utgivning, klicka på länken här nedanför:
Vilja förlag – lättläst för vuxna

Läs också gärna Niclas blogg, Sfipaddan. Han skriver massor av nyttigt om hur man kan jobba med iPads på SFI.
Sfipaddan

Till sist vill jag bara säga att det var extra roligt att träffa Lina, då jag en fång i världen var klasskamrat med hennes mamma, Lena Maria Nordstrand, som driver Nypon förlag som Vilja är en del av. Morfar, Hans Peterson, har skrivit flera av titlarna, bland annat den du ser på bild här nedanför. Kanske har du läst någon av hans böcker när du var liten? Han har skrivit massor av böcker för barn- och ungdomar. Verkligen en släkt som har gjort mycket för att sprida läslust till både stora och små!

20140325-184115.jpg

Inlägg 025 i utmaningen #blogg100 – en fjärdedel av vägen!

One response to “Bas och Sfipaddan pratar lättläst hos Vilja förlag

  1. Pingback: Tävling: Vinn två lättlästa böcker från Vilja förlag!

Kommentera

