App- och sajttips för hör- och läsförståelse


Idag har vi bland annat jobbat en del med hör- och läsförståelse i våra paddor, så jag skulle bara vilja nämna några saker som eleverna verkade uppskatta:

Podcaster
Tyvärr finns det inte så mycket på lätt svenska, men några av eleverna i vår högsta grupp hade glädje av att lyssna på SFI-podden från Folkuniversitetet. Två elever berättar om hur det var att komma till Sverige. Jag ser mycket fram emot alla nya SFI-poddar som lär komma från Haninge, som fått ca 1 miljon från Skolverket för att utveckla detta.
Annars finns Klartext, nyheter på lätt svenska. Fast även lätt svenska är rätt svår för våra elever.
För övrigt finns det massor av kul program att lyssna på för vem som helst. Humor, drama, dokumentärer – you name it.

ur.se
Vi tittade på ett avsnitt av serien Svenska till varje pris, vilket var uppskattat och de flesta verkade förstå rätt mycket. Vi har ju också haft besök i verkligheten av en av tjejerna som var med i serien. Det gjorde det förstås extra kul att titta. Flera av eleverna fortsatte att titta på ytterligare avsnitt under eftermiddagen, då vi hade paddval.

svtplay
Här finns en hel del kul att titta på – men lätt att förstå? En del, hoppas jag. Märkligt nog finns nästan inga avsnitt av Svenska till varje pris kvar här.

vBookz
En app som jag ofta visar eleverna. Den läser upp text från en pdf och en markör följer med ljudet. Suveränt bra! Uttalet är hyfsat. Mycket bättre än i de flesta andra talsyntesappar. Några av eleverna jobbade i appen Skolstil och skrev av text som de arbetat med tidigare under dagen. Man exporterar sedan texten till vBookz, där man kan lyssna och följa med i texten hur många gånger som helst. Vitsen med den här appen är markören som följer med den upplästa texten – plus det något bättre uttalet. Tycker i alla fall jag. En möjlig nackdel är att det inte är helt självklart hur man hittar till appen om man vill ha något uppläst som man skrivit, men det är säkert mest en övningssak. Man kan också tänka sig att läraren lagt en pdf med en lättläst bok i appen och då behöver eleven bara öppna pdf:en. Det fixar alla.

Öppet arkiv
En guldgruva med filmer och tv-program som jag fick tips om av en lärare på Facebook idag. Hur mycket som helst från SVT:s arkiv verkar det som. Verkar superbra!
Öppet arkiv

Nog om appar för den här gången. Imorgon ska jag besöka Vilja förlag, som ger ut lättlästa böcker för vuxna. Det ska bli riktigt roligt! Då får jag även träffa Sfipaddan i egen hög person! Jag hoppas vi ska kunna övertyga Vilja om finessen med att kunna läsa och lyssna på böcker i appar som vBookz!

Så här ser vBookz ikon ut:

20140324-230214.jpg

Inuti appen blir man lite påmind om René Magritte, tycker jag!

20140324-230312.jpg

Inlägg 024 i utmaningen #blogg100

Kommentera

