Sverige på 4:e plats i Global Gender Gap report


Via ett inlägg på Facebook om att Saudi Arabien publicerat sin första annons mot våld i hemmet, så klickade jag mig vidare till en lista över 138 länder i världen och hur pass jämlika de är.

2006 var Sverige på 1:a plats, men nu har vi halkat ner till 4:e, efter Island, Norge och Finland. Och var är mina elevers hemländer i listan, undrar jag? Afghanistan och Somalia finns inte ens med … Syrien hamnar på plats 133 av 136 och Pakistan, där flera av mina elever bott, på plats 135. Saudi Arabien, som var anledningen till att jag över huvud taget klickade, är på plats 127. Filippinerna är på 5:e plats, långt före många europeiska länder. USA är på 23:e plats.

Scrolla ner till sidan 16. Där börjar listan:
The Global Gender Gap Report 2013

Och vad är det man mäter. Här ett citat från Svenska Institutet:

World Economic Forums Global Gender Gap Report mäter hur väl länder fördelar resurser och möjligheter mellan sin manliga och sin kvinnliga befolkning, oberoende av de totala nivåerna av resurser och möjligheter. Indexet utvärderar nationella könsskillnader utifrån ekonomiska, politiska, utbildningsmässiga samt hälsobaserade kriterier

Indexet är uppbyggt av 14 indikatorer som delas in i fyra kategorier; ekonomisk delaktighet och möjlighet, tillgång till/utfall av utbildning, kvinnors del i politiken samt hälsa och överlevnad.

Vill du läsa mer? Klicka på länken så kommer du till Svenska Institutet

Som jag brukar säga: som kvinna är jag glad över att jag råkade bli född i Sverige. Mycket kan naturligtvis fortfarande bli bättre här, men i jämförelse med många andra länder har vi det bra – både män och kvinnor!

Här är bilden till annonsen från Saudi Arabien …

20140323-121953.jpg

Inlägg 023 i utmaningen #blogg100

Kommentera

