Diskussion om livet bättre än språkundervisning?


Igår var det fest på lektionen! Det är många i gruppen som fyller år i mars – även om inte alla vet om det. Tre personer, inklusive jag själv, fyllde 21, 22 och 23 mars plus en den 26:e. Detta var värt att fira, tyckte jag, så jag hade med mig två tårtor, läsk och vindruvor. Ett av födelsedagsbarnen var hos sin lots, så i väntan på att hon skulle komma spelade vi lite bingo i Bitsboard på Smartboarden. Hennes lots var jättegullig och körde henne till skolan!

Min kollega kom in och organiserade sången och sen hade vi tårtkalas. Vi blåste ut ljus, önskade oss nåt och fotograferade varandra. Sen satt jag och pratade med tre kvinnor från Afghanistan + modersmålsstödjaren. Kvinnorna är i min ålder. Vi pratade bl.a. om män och om huruvida vi trodde att man skulle kunna träffa någon ny i vår ålder. Ville man ens det? Skulle man gifta sig eller vara sambo? Särbo, föreslog jag! De tyckte nog att de var så gamla så att ingen skulle vilja ha dem … Inte då, sa jag! Vi är väl inte gamla!

Och nu till den intressanta delen av diskussionen. De frågade lite om mitt liv. De vet att jag är skild och har två barn. Varför skilde jag mig? Jag berättade. Sen sa jag att jag tyckte det var så roligt att jag hade det här jobbet nu och fick träffa dem och alla andra elever. Berättade lite om jobbiga saker som hänt på senare år, med sjukdom, arbetslöshet och skilsmässa. Men att jag nu rattat om det mesta, pluggat vidare och fått som ett helt nytt liv. Då sa den ena kvinnan: ” Ja tänk, man kan ju faktiskt ha problem i livet även om man inte kommer från ett krigsdrabbat land som vi. Vi tänker oftast inte på det utan tror att ni här i Sverige alltid har det så bra.”

Och ja – det har vi ju. Här har man förutsättningarna att skapa sig ett liv som man vill ha det – även som kvinna. Alla får gå i skolan, vi har demokrati, det är hyfsat jämlikt och vi har rent vatten i våra kranar – t.ex. Jag sa att jag ofta tänker på det: hur bra vi har det. Även om de flesta av oss stöter på problem någon gång i livet.

Så: det kanske inte var så jättemycket språkundervisning den här lektionen, men det blev ett samtal som jag tycker var mycket viktigt och som vi aldrig skulle haft om vi istället pratat ekonomi, hur samhället fungerar eller hur man söker jobb, vilket är vad vi oftast ägnar oss åt annars. Jag kände mig både nöjd och glad!

Här är våra tårtor!

20140322-110652.jpg

Inlägg 022 i utmaningen #blogg100

Kommentera

