Boktips: ”Shakiba ny i Sverige” – om Shakiba som kom som ensamkommande flyktingbarn


När vi var på biblioteket igår så lånade jag en bok från lättlästhyllan: Shakiba ny i Sverige. Det är en mycket bra och rörande bok med fina fotografier. Kan tänka att den skulle fungera bra som underlag för samtal i skolklasser – och inte bara på introduktionsprogrammet utan i vanliga skolklasser, både på högstadiet och gymnasiet. Shakiba var 16 år när hon kom och nu är hon 18.

Kapitelrubrikerna ger en bra bild av vad boken handlar om. Visst blir du nyfiken på att läsa!?
Jag visste ingenting om Sverige
Slöjor och kajal
Tiden i Iran
Flykten till Sverige
På Migrationsverket
En god man
Skolan är bäst
En vanlig dag i skolan
Ringa hem
Ramadan – fasta och fest
Bästa vänner
På Tivoli
Ett eget hem

Jag funderar på hur jag skulle kunna använda boken med mina elever. Flera har ju barn i Shakibas ålder. Några av mina fd elever har barn som kom som ensamkommande flyktingbarn och som sedan fick hit sina mammor och syskon. Precis det som Shakiba drömmer om också, fast hon hittills har fått avslag av Migrationsverket. Tyvärr.

En annan tanke jag fick var att jag senare i livet, kanske när jag slutat jobba som SFI-lärare, skulle kunna jobba på ett boende för ensamkommande flyktingbarn eller som god man. Shakiba hade en god man som hette Ewa när hon kom och Ewa hjälpte henne med många kontakter i början – allt från myndigheter till skola och sjukvård.

Shakiba drömmer om att bli tandläkare eller läkare och jag önskar henne verkligen all lycka till. Hon verkar vara en mycket rar och ambitiös tjej. En bra förebild för andra!

Det ska också bli intressant att se vad författaren, Agneta Slonawski och fotografen Carolin Freiholtz samarbetar om i framtiden. De hade flera projekt på gång. Bl.a. berättar Agneta om att hon känner en pojke från Afghanistan som skriver på sin egen historia som ensamkommande flyktingbarn. Kanske kan hon hjälpa honom att få den publicerad. Jag hoppas det.

Läs om boken Shakiba ny i Sverige från LL-förlaget

Se LL-förlagets intervju med Shakiba och författaren Agneta

Intervju med Shakiba i P3 Nyheter

Så här ser bokomslaget ut:

20140320-122121.jpg

Inlägg 020 i utmaningen #blogg100

2 responses to “Boktips: ”Shakiba ny i Sverige” – om Shakiba som kom som ensamkommande flyktingbarn

  1. Vilken fin presentation, tack för den! Jag kan glädja dig med att Shakiba fick uppehållstillstånd. Ett tips är även den intervju som P3 Nyheter gjorde med Shakiba i höstas, den går att lyssna på här:

Kommentera

