Att fylla i blanketter är inte det lättaste


Idag visade jag en film om min hund! På begäran av mina elever, ska sägas. Några har varit hemma hos mig och träffat min hund. Och berättat att hon kan dansa! Så några andra elever som inte träffat hunden bad mig i fredags att jag skulle filma henne med iPaden. Min kollega har jobbat med verb – i nutid, dåtid och framtid, som är hyfsat avancerat på studieväg 1. Och hunden kan dansa, sitta, ligga, hoppa och rulla runt. Ni förstår vart jag är på väg, eller hur!?

Vi tittade på hur Mårran gjorde allt jag beskrivit ovan och sen pratade vi om vad det här kan tänkas heta om Mårran gjorde det idag, igår eller ska göra det imorgon. Man brukar inte prata så mycket om grammatik på den här nivån, men självklart är det ändå viktigt att kunna prata om vad man gjorde i helgen eller vad man ska göra imorgon.

Denna verbgenomgång ledde sedan osökt in på vad vi ska göra imorgon: åka in till stan och gå på Internationella biblioteket – med guidning – och Stadsbiblioteket – utan guidning. ”Vad ska vi göra imorgon? Gå på Internationella biblioteket!” Hur många ”klapp” (= stavelser)? (6 + 4) Vi övar uttalet många gånger och pratar om vad internationell betyder. Kan avslöja att ordet på t.ex. arabiska inte låter något i närheten av internationell. Så det tog ett tag att komma fram till vad det betydde. Utan modersmålsstödjare.

Vi pratar om vad ett bibliotek är. Att man får låna gratis. Att man får låna böcker, ljudböcker, filmer etc i fyra veckor. Sen måste man betala avgift om man inte lämnar tillbaka. Att barn inte behöver betala detta. Och – att man gärna ska ha fyllt i en blankett om man vill ha lånekort. Och att man måste ha med sig legitimation. Vi ägnar ca en timme åt att fylla i blanketten. Och då borde majoriteten av klassen redan veta hur man fyller i en blankett. Vi har övat det många gånger tidigare. Följande ord måste man förstå – och veta svaren på:
Efternamn
Tilltalsnamn (inte förnamn, som det brukar stå)
Personnummer
Gatuadress
c/o
Telefonnummer
PIN-kod (Jättesvårt! Vi ägnar en lång stund åt detta och eleverna försöker hjälpa varandra att förklara, även om de inte talar samma språk. Plötsligt dyker det upp en elev från grupp 3, som hjälper damerna från Afghanistan. Någon har rådigt gått ut och hämtat honom utan att jag märkt det. Bra initiativ!)
Postadress
E-post
Namnunderskrift

Det absolut svåraste är skillnaden mellan gatuadressen och postadress. Och att skriva i rätt ruta. Stadsbibliotekets rutor är små … Att Namnunderskrift är nästan det viktigaste av allt har jag pratat om många gånger. Också svårt att kommunicera. Oftast heter det Signatur, t.ex. på blanketten från AF, som man måste fylla i varje månad.

Tänk på detta nästa gång ni fyller i något – på nätet eller någon annan stans. Du tar det för självklart att du förstår och med lätthet fyller i – eller hur!?

Inlägg 018 i utmaningen #blogg100

Kommentera

