85% av eleverna på Bas gillar att jobba med iPads!


Bloggsöndag, så man får hoppas att kanske några fler än vanligt läser det här blogginlägget.

I fredags genomförde vi en liten enkätundersökning bland våra elever. Frågan var ”Vad tycker du om iPads på SFI?” Man kunde svara Bra, Mellan/Sådär eller Inte bra. Sen fanns det ett kommentarsfält där man kunde skriva varför man tyckte som man tyckte.

33 av våra ca 40 elever var i skolan och svarade på enkäten. 28 gillar att använda iPads (85%), 3 (9%) tyckte sådär och 2 (6%) svarade att de inte tyckte det var så bra med iPads.

Lite längre ner följer några av kommentarerna. Intressant att notera var att de som var lite negativa till paddor var några i vår grupp 3, alltså de som på Bas är bäst på svenska. Ska jag våga mig på en förklaring så tror jag faktiskt att det kan ha att göra med att de inte använt paddor så ofta i den gruppen. De har nämligen inte haft mig som lärare, haha! Endast de elever i gruppen som väljer iPads en eftermiddag i veckan när vi har val, eller de som kommer till mig på fredag eftermiddag när vi har språkstuga, får möjlighet att använda paddorna i någon större utsträckning. Men nu ska det bli ändring, då jag ska ha dem på måndag förmiddag och prata studieteknik och jobba med det samhällsorienterande materialet Va Med! Till det har jag gjort boards i Bitsboard, så att de kan öva på de viktigaste glosorna.

För de av er som kanske inte är så insatta i hur SFI funkar och vilka olika nivåer det finns, så vill jag bara kortfattat säga att alla våra elever går på studieväg 1, vilket innebär att de har 0-6 års skolgång bakom sig. I snitt har eleverna ca 1,5 års skolgång från sitt hemland. Det är framför allt de från Syrien och Irak som har gått lite längre i skolan. Ca 65% av våra elever har aldrig gått i skolan och har inte fått möjlighet att lära sig läsa och skriva på sitt modersmål. De är vad vi i dagligt tal brukar kalla analfabeter. Ska man lära sig ett nytt språk så gör det en enormt stor skillnad om man kan läsa och skriva på sitt modersmål eller inte!

På studieväg 1 finns kurs A och B. För att klara A-nivån gäller det att kunna prata lite och förstå vad folk säger i vardagliga sammanhang. Man behöver alltså inte kunna läsa och skriva, förutom sitt namn + kunna skriva av adress, personnummer och lite vanliga ord + förstå vanliga skyltar. För att klara B-nivån behöver man däremot kunna läsa och skriva hyfsat. De allra flesta av våra elever har nu klarat A-nivån och befinner sig alltså på B. Men ingen som gjort enkäten har fått B-betyg. Gissningsvis 5-6 stycken har inte heller fått A-betyg.

Nu till det intressanta: elevernas kommentarer. I den lägsta gruppen, där några ännu ej har A-betyg:
”Läser lättare. Kan se siffror och bokstäver. Bra att se bilden och höra. Då är det lättare för mig.”
”Bra att lyssna och säga efter.”
”Bra att se bild och höra.”
”Bra att lära sig skriva. Det är lättare att lära sig.”

Mellangruppen, där i stort sett alla har A-betyg:
”Vi lär oss mycket av iPads. Vi lyssnar på svenska. Vi skriver. Vi lär oss att använda internet.”
”Ljudet bra. Skriver bra.”
”Jag lär mig allt. Jag lyssnar på svenska.”
”Jag lär mig svenska. Lättare än dator.”

Högsta gruppen, där några som sagt var negativa:
”Jag tycker om att läsa och skriva.”
”Därför att jag lyssnar och förstår nya ord på svenska och läser. Det är jättebra. Tack för att köper iPads för vi.”
”Den är bra för att höra orden. Den är också bra för diktamen.”
”Jag tror den är bra för att lära mig läsa.”
Mellan: ”Sådär. Jag förstår inte dator. Jag tycker om att läsa mer.”
Mellan: ”Som jag behöver finns inte på iPad.”
Mellan: ”Jag tror att den är inte så viktig.”
Inte bra: ”Därför att jag vill prata mer svenska.”
Inte bra: ”Jag är vill bara prata min konpsar.”

Lärarkommentar: det jag tycker är bra med paddorna är:
De är enkla att använda och man kommer igång med en gång man öppnar dem, till skillnad från en dator.
De är multimodala – alltså man har möjlighet att på ett enkelt sätt jobba med både ljud, bild och text.
Vissa appar har talsyntes, vilket betyder att man hör vad man skriver. Typ Skolstil eller Alfavux.

Vill du läsa mer om den här enkäten, så klicka dig vidare till Niclas Vestbergs blogg Sfipaddan. Han har gjort enkäten från början och visar på ett grafiskt snyggt sätt sammanställningar av vad andra elever tyckt.
Sfipaddan

Så här såg enkäten ut:

20140316-094950.jpg

Inlägg 016 i utmaningen #blogg100

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s