Läs om ”I väntan på Sverige” av Maciej Zaremba, DN 2009


Lördagsmorgon. Jag började som vanligt att kolla Facebook. Gillar LiSA, Riksförbundet för lärare i svenska som andraspråk, och de hade en länk till Maciej Zarembas artikelserie I väntan på Sverige. Insåg inte förrän efter ett tag att jag läst den förut, då den är från 2009. Men helt klart lika relevant nu som då.

Så läs själv! Hur tar vi emot invandrare? Funkar SFI?

Själv tar jag nästan lite illa upp då SFI ofta beskrivs i negativa termer. Människor med helt olika skolbakgrund och erfarenheter tycks blandas hej vilt i olika grupper. Det har inte varit min erfarenhet. Men så har jag också bara sett en liten del av SFI – i Stockholm. I mindre orter kan det säkert se annorlunda ut.

Har du andra erfarenheter? Hur ser det ut där du bor?

Här är en länk till artikelserien. Börja längst ned med avsnittet Svensk? Var god dröj!
i väntan på Sverige av Maciej Zaremba, DN mars 2009

Vill du veta mer om LiSA, klicka här nedanför:
LiSA – Riksförbundet för lärare i svenska som andraspråk

Inlägg 015 i utmaningen #blogg100

20140315-124703.jpg

Kommentera

