Elevkontakt – i morse ringde en gammal SFIA-elev efter ett år!


Vilken överraskning! Ett okänt nummer stod på displayen i morse. Tidigt. Det är inte alltid jag svarar då, ska erkännas. Men i morse gjorde jag det. Och vilken tur! Vilken glädje! Det var en av mina gamla elever från A-gruppen på EDUCTUS i Sollentuna.

Ni som inte är vana vid att kommunicera med en A-elev på SFI kanske inte tycker att det var så märkvärdigt att hon ringde. Men det var det! Att prata på telefon är nåt med det svåraste som finns på ett främmande språk, speciellt om man har svårt med inlärningen som den här kvinnan hade. Hon är i min ålder. Superjobbig livssituation. Ensam i Sverige. Tonårsbarn och man kvar i det krigsdrabbade hemlandet. Ingen aning om de får komma hit. Dåligt nätverk här i Sverige. Dålig ekonomi. Dålig hälsa, både mentalt och fysiskt.

Först blev jag förstås jätteglad att hon ringde. Vi pratade en stund. Försökte i alla fall. Jag förstod att hon var sjukskriven några månader nu, att hon hade slutat på EDUCTUS och nu gick på nån skola i Spånga. Fast hon pratade om Tensta också … Frågade om namnet på skolan men hon förstod nog inte. Hon berättade att tre av mina andra gamla elever nu hade fått praktik. Saknar dem verkligen. De var min första egna A-grupp på mitt första SFI-jobb – på mitt första lärarjobb på 25 år! – och det är ju alltid speciellt.

Några timmar efter samtalet tänker jag: att hon ringde mig. Som ”bara” var hennes lärare. Som hon inte pratat med på jättelänge. Vad har hon för nätverk då? Inte stort säkert. Hon är säkert ensam … Å andra sidan vet jag att hon tyckte mycket om mig. Och jag om henne. Som lärare för den här målgruppen blir man en viktig person, det vet jag. Blandade känslor av glädje och tycka-lite-synd-om alltså. Men mest roligt!

Tilläggas ska att jag försökte upprätta kontakt mellan min gamla A-grupp och min nya. Men den gamla läraren och den gamla skolledningen ville inte. Supertrist! Men vad ska man göra? Jag kan ju inte tvinga dem till kontakt. Fast jag vet att eleverna skulle tycka det var jättekul! Och utvecklande och bra på alla sätt. Kanske borde ta tag i det där igen?

Inlägg 013 i utmaningen #blogg100

20140313-112239.jpg

2 responses to “Elevkontakt – i morse ringde en gammal SFIA-elev efter ett år!

  1. Ja hade nog varit roligt med återträffar även från SFI tiden, 10 år senare osv! 🙂 Har säkert hänt massor skoj efter SFI-studierna 🙂

  2. Jaaa! En lite reunion! Det borde väl inte EDUCTUS ha något emot?

Kommentera

