Bas fortsätter till sista juni – och kanske längre!


Kort och koncist: nu vet vi att Bas som projekt fortsätter fram till sista juni, vilket förstås är jättekul!

Som lärare är det skönt att veta att undervisningen fortsätter fram till juli, då vi ju ändå brukar göra ett sommaruppehåll – även om vuxna elever inte får sommarlov. För eleverna tror jag också det blir bra att juni inte hänger i luften.

Nu gäller det bara att det blir som vi hoppas, dvs att det blir tre ”noder” med Bas-skolor runt om i Stockholms län. Nästan 100% säkert att det blir en skola i Södertälje. Men blir det två till? Och var? Solna/Sundbyberg? Haninge? Huddinge? Järfälla? Den som lever får se. Den 9/5 har vi ett spridningsseminarium och tills dess hoppas jag att vi vet.

För min egen privata del så känns det skönt att veta att jag har ett jobberbjudande i Södertälje – även om det är långt att åka för mig. Men en bra chef väger också tungt!

Så vi får se. Stay tuned! Imorgon kommer jag att skriva om den socioekonomiska kalkyl som vår projektledare har jobbat fram. Då kommer ni att få läsa om hur många miljoner varje kommun sparar på att erbjuda Bas för vår målgrupp. Ett utanförskap kostar mycket – även pengamässigt.

Och: idag hade vi studiebesök! Karin, som är skolledare inom Eductus och också den som först anställde mig i SFI-sfären, hade bett att få komma och besöka oss. Så idag var hon med mig på en lektion, då vi bl.a. pratade om studieteknik, de fem sinnena – och återvinning! Vi jobbade också med glosor om återvinning i våra iPads. Tyvärr hann vi inte med den faktiska återvinningen när Karin var med, så det får bli i morgon.

Inlägg 011 i #blogg100

20140311-195322.jpg

Lämna en kommentar