Världen & vi: tidning av och för elever med svenska som andraspråk


Jag ägnar ju en del tid åt att flyta runt i sociala medier och läsa om lite allt möjligt. För ett tag sedan hittade jag en artikel om en för mig ny tidning, som jag tyckte verkade intressant. Den ges ut av ABF, så jag vände mig till dem för att fråga om en prenumeration. De var vänliga nog att skicka mig några ex. Ska bli intressant att läsa. Kanske kan någon artikel ligga som grund till nån lektion nån gång? Kanske kan jag väva in det i arbetet med Va Med!? Temat om mamma, pappa, barn passar ju t.ex. ypperligt tillsammans med Va Meds avsnitt om att bilda familj och leva med barn i Sverige.

Tyvärr tror jag dock inte att våra elever kan läsa och tillgodogöra sig artiklarna på egen hand – än. Men bra som förebild – att visa vad andra SFI-elever gör! Någon som har läst och arbetat med tidningen i lektionssammanhang?

Så här presenteras Världen & vi av Nationellt centrum för svenska som andraspråk:
”Ny tidning av och för elever med svenska som andraspråk.
ABF Vux lanserar ett nytt magasin, Världen&vi, av och för elever med svenska som andraspråk. Flera av medarbetarna har arbetat som journalister eller fotografer innan de kom till Sverige och läser nu på sfi eller sas.

I Världen&vi kommenteras nyheter, politik och andra aktuella ämnen ur elevernas egna perspektiv.

Världen&vi stärker elevernas röster, tar vara på deras skrivglädje och är anpassad för att fungera i en undervisningssituation. Väljer man att prenumerera på tidningen ingår också en lärarhandledning.”

Läs mer här:
Världen och vi

Inlägg 009 i utmaningen #blogg100

20140309-105543.jpg

Kommentera

