Internationella kvinnodagen och CV-skrivning


Idag har det känts som om jag tagit mig vatten över huvudet på alla lektioner. Började vid gott mod på förmiddagen med att prata om Internationella kvinnodagen och läsa om det i Metro – utan modersmålsstödjare … Det gick sådär … Inte ens Google översätt hjälpte. Svåra saker att prata om med lågutbildade som ännu inte lärt sig så mycket svenska: jämställdhet, rösträtt, religiösa & kulturella värderingar etc. Mina händer i olika lägen fick illustrera män och kvinnor och deras ev jämställdhet i olika länder. en del förstod lite, det är jag säker på. Att 8 mars är en lördag och då är man ledig – det förstod alla.

Sen övergick jag till att prata om fakturor eftersom det kom upp i Va Med-materialet härom dagen. Att sökläsa i en faktura är inte det lättaste. Vem är den från? Till? Hur mycket ska man betala? Förfallodatum? Bg? Pg? Vad är en OCR-kod?

Efter lunch på fredagar har de som vill modersmålsundervisning. Får skriva speciellt om det vid tillfälle. De som inte behöver eller inte vill har extra svenska med mig: språkstuga. Till min hjälp har jag extra-lärare Annika och Husam, vår modersmålsstödjare. Idag försökte jag hjälpa en liten grupp att skriva CV med hjälp av en mall i Pages. Att skriva om sina positiva egenskaper var jättesvårt. Vi får fortsätta på måndag.

Sen måste jag ta reda på om det finns värdebevis till Google Play Butik, som till Appstore. Hoppas det. Det gick inte att registrera ett betalkort. Google vill ha kreditkort och det har inte våra elever. Så jag fick än en gång tillstå att jag inte kunde hjälpa dem …

Pust. Nu avslutas veckan med Quiz night med dotterns klasskamraters föräldrar – för att samla in pengar till klassresa. Och sen bokcirkel!

Inlägg 007 i utmaningen #blogg100

Kommentera

