Eleverna tror att man kan allt


Tänk – de är så fulla av förtroende inför ens kunskap. Det är så gulligt. Och jag blir så ledsen när jag inte lyckas hjälpa dem. Den här gången var det en trivial sak: några tycker det är så roligt att jobba med iPads att de vill ha egna läsplattor. Det värmer ju ett lärarhjärta! Och Siba hade rea. En liten android rackare kostade bara 699:-. Och nu trodde de som köpt förstås att det bara var att ladda ner alla de bra appar vi jobbar med i skolan. Och att de var gratis. Och att jag kunde hjälpa dem att fixa detta. Vojne …

Igår började jag på en lista med androidappar som kan vara bra att jobba med. Många äppleappar är tyvärr just det: äppleappar. Med modersmålsstödjarens hjälp fick jag idag förklarat läget. De anförtrodde mig med sina nyinköp över lunchen. Jag googlade, läste och testade allt möjligt. Men inte lyckades jag skapa några Google Play-konton, trots att jag hade både mail och lösenord … Tror jag måste forska i detta. Nån som har några tips?

20140305-194857.jpg

Inlägg 005 i #blogg100

One response to “Eleverna tror att man kan allt

  1. Känner igen detta att elever kommer med en Androidplatta och säger ”kolla jag har köpt en iPad” :). Har själv inte testat skapa google play konton. Men har alla dessa elever google konton? (gmail osv). Här är lite mer info om hur man lägger till ett google konto för att använda google play. https://support.google.com/googleplay/answer/2521798?hl=sv

Kommentera

