Bra Va Med!-diskussion


Idag jobbade jag med det samhällsorienterande materialet Va Med! på egen hand för första gången – utan modersmålsstödjare. Jag har bara min och Lindas grupp två hela pass på veckan, så jag började storstilat med Keynote-presentation av materialet med två grupper förra onsdagen. Men det skrev jag nog om förra veckan.

Idag var det dags för uppföljning. Vi lyssnade och läste texterna till första kapitlet igen. Övade lite prosodi – satsmelodi. Svenskan är svår där. När man inte har nåt vidare ordförråd är det också svårt att få till en diskussion, men på frågan om vad som är olikt Sverige och ens hemland kom följande saker på tal:

Vädret
Maten
Språket
Kläderna
Att vi har tåg. I Afghanistan, Jemen, Somalia och Kongo finns det tydligen mest bussar och bilar. Och rikshas.
Här kan man leva tillsammans två män eller två kvinnor utan att riskera dödsstraff! Underbart att ett så pass ”svårt” ämne kom upp!
Och när man är 18 är man vuxen och kan bestämma själv hur man vill leva!
Och så har vi hundar, katter och andra djur boende i våra hem. Konstigt!

Sen övade vi på kapitlets nyckelord i Bitsboard. Insåg att jag fått med för många ord som inte hörde till, så efter lunch ägnade jag mig åt lite uppdatering och nedladdning av korrekta Bitsboards i elevpaddorna. Och – gjorde en board om att hitta rätt, som en av modersmålsstödjarna bad mig om: gå rakt fram, ta till vänster, gå tvärs över osv. Bilder till sånt är svårt att hitta, men jag fotade en sida ur en bok och klippte och förbättrade bilderna i appen Snapseed. Tänk vad man kan!

Vi hade också en riktigt trevlig fettisdagsfika med semlor och högljudda diskussioner om Bas framtid. Kändes att vi är ett bra gäng!

Inlägg 004 i utmaningen #blogg100

Kommentera

