En lärarhjärna vilar aldrig


Det är söndag. Vad gör en Baslärare då? Jo – jag är förstås ledig och gör saker jag gillar att göra när jag är ensam hemma, t.ex. se en film eller ett streamat avsnitt av någon tv-serie jag följer. Eller läsa en bok. Eller göra sånt jag alltid skjuter upp och bara får gjort ibland, som tvätta och städa.

Men jag funderar också en del på jobbet och veckan som kommer. På vad jag kan göra på lektionerna med mina elever. Ibland jobbar jag på helgerna också. Nu i helgen har jag t.ex. filat på en presentation i studieteknik, som jag skrev om i ett tidigare inlägg.

Härom dagen, när jag gick igenom T-centralen såg jag ett ställ med Platsjournalen. Tänkte förstås på mina elever och tog fem ex, som vi sedan jobbade med i fredags.

Vad jag menar är att åtminstone jag är en person som alltid, eller nästan alltid, har jobbet inom mig. Jag har svårt att koppla bort jobbet – och jag vet inte om jag vill det heller. Många pratar om att sätta gränser mellan jobb och fritid, men det funkar inte för mig. Mitt jobb är en stor del av mig och därför kan jag inte bara vara lärare måndag-fredag mellan 8-17. Får jag en idé eller behöver kolla nåt eller producera lektionsmaterial så gör jag lika gärna det en lördagkväll – eller en söndagmorgon.

Jag ägnar också en hel del tid åt att följa med i skolrelaterade frågor på Facebook, Twitter, bloggar och media och det gör jag förstås när andan faller på. Vissa veckor mycket, andra mindre. Fråga mina kollegor! De får ibland mail eller sms av mig om jag läst något intressant.

Så min lärarhjärna är igång 24/7 – nästan. Självklart tycker även jag att det är skönt att inte tänka på jobbet men då krävs det en längre ledighet, som t.ex. sommarsemester. Sån är jag. Hur funkar du?

Detta är inlägg 002 i utmaningen #blogg100

20140302-115712.jpg

Kommentera

