Va Med! Från början


Läser i bloggosfären om Blogg100, en utmaning att vara med och skriva ett inlägg varje dag i 100 dagar. Ser att jag på senaste tiden gjort ca ett inlägg i månaden … Skulle så gärna vilja vara med, men realistiskt? Jag tvivlar … Känns svårt att ha nåt vettigt att säga varje dag, sju dagar i veckan. Men jag funderar över helgen och återkommer.

Nu har vi äntligen börjat jobba med det samhällsorienterande materialet Va Med! Från början. Och jag är verkligen ledsen att vi inte gjorde det just från början i projektet, då jag tror att det är ett mycket bra material att jobba med. Det handlar om att via bilder, film och text kunna prata och diskutera kring ämnen som:

Att komma till Sverige
Att bo i Sverige
Att försörja sig och utvecklas i Sverige
Att bilda familj i Sverige
Individens rättigheter och skyldigheter
Att påverka i Sverige
Att vårda sin hälsa i Sverige
Att åldras i Sverige

Jag har gjort en presentation av materialet i Keynote som jag är riktigt nöjd med, men vet inte hur jag ska kunna länka till den här. Så ni får bara föreställa er. Jag har också gjort boards i appen Bitsboard så att eleverna kan öva lite extra på nyckelord till varje kapitel. Till första kapitlet innebär det ord som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Migrationsverket men även SFI, handläggare, tolk och granne.

Vi samlade två av våra elevgrupper i onsdags och gick igenom presentationen tillsammans med våra modersmålsstödjare. Sen jobbade min grupp och jag med det första kapitlet, där man får möta Marian som kommer till Sverige. Vi tittade och pratade kring bildmaterialet och lyssnade många gånger på den inspelade texten. Vi försökte också prata kring materialet. Hur var det för dig att komma till Sverige? En elev berättade att hon levt sju liv för att komma hit. Hon hade varit på en båt och ramlat i havet sju gånger … Kan ni föreställa er? Ger perspektiv. Inte nog med att nästan alla våra elever är analfabeter, de har också i de flesta fall en svår bakgrund med krig, flykt, splittrade familjer etc. Och så kommer de hit, till en mycket annorlunda kultur där nästan allt bygger på att man kan läsa och skriva – på svenska. Och så ska man rycka upp sig och skaffa jobb också …

I vilket fall så tycker jag att det var en bra inledning på vårt arbete med Va Med-materialet och jag hoppas på fler intressanta diskussioner framöver.

Vill du läsa mer, klicka på länken: Va Med!

20140301-104706.jpg

20140301-104827.jpg

20140301-104844.jpg

Kommentera

