Utflykter i juletid


Även i en SFI-grupp märks det att det snart är jul. Vi tänder adventsljus, har adventsfika och öppnar adventskalender. Jag tycker det är viktigt att våra elever får ta del av kultur och traditioner i sitt nya hemland.

I veckan som var var vi bl.a. inne i Gamla Stan. Vi gick på julmarknad, kollade in vaktavlösningen vid slottet och tittade in i Storkyrkan. Efter det var de flesta väldigt trötta och frusna, så de åkte hem igen med mina kollegor. Själv fortsatte jag på en liten tur i Gamla Stan. Älskar hantverksbutikerna på Österlånggatan!

Igår var det ju Lucia, vilket vi firade i Södertälje. Många av våra elever bor där och flera av oss lärare är anställda i Södertälje kommun. Vi var och lyssnade på Wendela Hebbegymnasiets musikklasser som hade ett riktigt coolt och lite otraditionella luciatåg. Flera sånger jag aldrig hört tidigare, lite ovanliga musikarrangemang, stjärngossar i vanliga kläder, två änglar (!) och en Lucia med röd korsett. Riktigt bra!

Just nu har jag problem med att ladda upp bilder men jag hoppas kunna åtgärda det senare.

Kommentera

