Nu har vi flyttat till Flemingsberg


Undrar ni vad jag håller på med? Jag också ibland faktiskt. Det har varit mer än hektiskt på jobbet de senaste veckorna och det kopplat till att jag inte kunde blogga från paddan – av någon anledning jag fortfarande inte förstår – har gjort att jag inte skrivit något på ett tag. Men nu verkar wordpressappen ha uppdaterat sig. Allt ser helt annorlunda ut – men det verkar funka att skriva. Hoppas jag i alla fall.

Vi har i alla fall fått ett gäng nya elever, som jag och min kollega Ninni tog hand om. Vi bildade en introgrupp av de 13 nya och hyrde lokal i Folkets hus under ca tre veckor i januari. Ninni och jag bar material och paddor fram och tillbaka mellan skolan och Folkets hus, men det funkade riktigt bra. Det var en jättetrevlig grupp, blandade språk och åldrar men alla hade det gemensamt att de faktiskt var hyfsat nya i Sverige. De flesta var alltså motiverade att lära sig. De hade inte redan gått på någon annan SFI och inte upplevt så många bakslag med språkinlärningen. Precis såna elever det är tänkt att Bas ska ha! Vi vill nå dem när de är nya i landet och helst också har ett hyfsat långt arbetsliv framför sig.

Så introgruppen funkade bra. Jag visade dem också min nya fina Bas-presentation i Keynote, som jag är rätt nöjd med. Den är egentligen gjord för en helt annan målgrupp, men eftersom den mest är baserad på bilder funkar den bra som introduktion till Bas även för eleverna. Försöker länka till den här men lyckas inte, trots att jag har den i min Dropbox.

I alla fall så har vi nu flyttat hela skolan till Flemingsberg, där vi nu kamperar ihop med Competens, som bedriver all SFI i Huddinge tillsammans med Hermods, som finns i samma byggnad. Lokalerna är rätt schyssta även om jag tycker det är trist med klassrum utan fönster. Linda och jag har faktiskt fönster i vårt, men de får inte öppnas … Utsikten är en betongvägg. Och wi-fi funkar inte i det rummet. Men det hoppas jag ska lösa sig. Klassrummen är annars stora och bra och vi tror att vi fått till en relativt bra gruppindelning. Vi har alltså ruskat om även i de gamla grupperna.

Så baslärarlivet rullar på – i alla fall till den 31/5, då vår nuvarande pengar tar slut. Men som jag tror att jag sagt, så har vi anställt en person som ska hjälpa oss med spridningen av Bas, i första hand till andra kranskommuner i Stockholm. Målet är att upprätta ”noder” med Bas-skolor runt om i Stockholm, så att nyanlända med ingen eller kort utbildning kan skickas dit.

Den närmaste tiden har jag tänkt att sätta mig in i ett material som heter Va Med! som verkar väldigt bra. En sorts samhällsinformation för vår målgrupp med bl.a. korta filmer som berättar om livet i Sverige:
Va Med!

Jag måste också tänka ut hur vi ska prata om studieteknik på ett enkelt sätt och göra nånting av det i Notebook. Och så måste Ninni och jag verkligen på allvar sätta oss in i hur vi bättre kan jobba med arbetslinjen! Vi måste få till fler studiebesök på arbetsplatser, jobbshadowing och helst också praktik för våra elever. Massor med jobb alltså! Det snurrar runt i skallen mest hela tiden. Så kanske borde jag ta hunden och åka på Cockerpoo-träff på Drottningholm, eller vad tror ni?

Vårt nya hem i Flemingsberg

Vårt nya hem i Flemingsberg

Kommentera

