Ny termin, nya elever – och snart ny adress


Imorgon är det dags att gå till jobbet igen! Ska bli kul även om det har varit jätteskönt att vara ledig – och jag inte känner mig så utvilad direkt …

Det kommer att hända en hel del i januari: imorgon kommer ett gäng nya elever. Rhoda och jag ska prata med de som talar somaliska; informera dem mer om Bas och också kolla lite vilken grupp de kan tänkas passa. Vi gissar att det kan bli ca 10 nya elever, vilket innebär att vi måste rumstera om i grupperna. Vår tanke är att vi ska bilda en ny grupp 1 och flytta upp de flesta i nuvarande grupp 1 till grupp 2. Och några från grupp 2 till grupp 3. Vi hoppas att detta ska gå hyfsat smidigt. Självklart är vi glada för nya elever – och väldigt glada att vi inte har kontinuerligt intag …

31/1 slutar en av lärarna, vilket också kommer att innebära förändringar för oss andra. Vi hoppas kunna lösa det med att en av våra duktiga modersmålsstödjare, som också är mattelärare, tar över som baslärare i grupp 1. Eventuellt kommer jag att gå in och ta alfabetisering två gånger i veckan i den gruppen och de ska bli kul. Då kan jag använda paddorna från början med en grupp!

31/1 är också sista dagen i lokalerna på Huddinge Vux. Vi kommer att flytta till Kompetens lokaler i Flemingsberg, där vi får husera till 31/5.

En annan mycket bra sak är att projektet anställt en person som ska utreda kommunernas intresse för att fortsätta driva något Bas-liknande i egen regi. Detta är ju superviktigt för Bas fortlevnad! Jag har förstått att det är en mycket bra och kompetent person – som vi får träffa imorgon!

Min kollega Linda och jag ska berätta om Bas för Nacka kommun i början av februari, så nu är det nog dags att jag börjar fila lite på vår presentation. Vi jobbar ju mycket med bilder i den dagliga undervisningen, så vi tänkte basera presentationen på bilder – collage i Pic-collage. Tillsammans med några sidor med lite text. Alltsammans i Keynote, hade jag tänkt. Så nu måste jag sätta mig in i hur det fungerar. Wish me luck!

Kommentera

