Vissa lektioner står och väger på katastrofens rand


En del lektioner blir bra, en del mindre bra – så är det för alla lärare. I alla fall för mig. Ibland kan man tycka att man har förberett sig, man har något jätteviktigt att säga – och ändå blir det pannkaka av allt. Just detta hände på lektionen dagen innan Wajiha kom, som jag beskrev i det förra inlägget. (Det kommer inte i ordning här, sorry. Har haft problem med mitt wi-fi hemma.) Jag ska inte gå in i detalj på vad som hände, men jag ville bara förmedla vad fel det kan bli ibland, trots de bästa intentioner från oss lärare.

När vi såg tv-avsnittet om Wajiha noterade jag att det var några av killarna som tydligt visade sitt ointresse. Efter rast skulle vi förbereda oss på frågor för hennes besök dagen därpå. Då bröt det ihop fullständigt! Två av de manliga eleverna visade med extremt tydligt kroppsspråk att detta var något de inte ville vara med på. Som kvinna tolkade jag det som att ”Den här tjejen från Afghanistan har absolut inget att säga oss. Vi är här för att lära oss ABC och inget annat.” Det pratades en massa på både arabiska, dari och somaliska som kollegan och jag inte förstod. Stämningen i klassrummet var verkligen inte trevlig; snarare nästan hotfull. Det utbyttes ord på svenska som jag inte vill upprepa här. Jag oroade mig för att hela lektionen totalt skulle gå överstyr och kände att jag måste göra något. Jag kunde inte låta två personer förstöra för resten av gruppen, som var genuint intresserad av Wajihas besök.

Så det hela slutade med att jag bad de två lämna lektionen, som sedan fortsatte och blev riktigt bra. Stämningen lättade när de två lämnat klassrummet. Vi hörde sedan av oss till vår skolledare, som kom från Södertälje dagen därpå för att tala med dem. Jag var med en stund i samtalet också, som mycket gick ut på att man måste ha respekt för varandra, oavsett kön, religion etc.etc. Likabehandlingsplanen, typ. Och det vet jag att de här killarna vet – och säger sig hålla med om. Jag hoppas att de visar det tydligare i fortsättningen!

Så, ni ser: så här kan livet som bas-lärare också vara!

Kommentera

