Lyckoträd i Bas 1-gruppen


Tänk vad bra det är när två hjärnor tänker bättre än en! Jag pratade med min kollega Linda, som delar elevgrupp med mig, om att jag tyckte att vi skulle göra någon form av lyckobok med eleverna. Det är så mycket fokus på problem jämt, så jag tyckte att det vore bra om de övade sig i att se det positiva som händer i vardagen. Små saker, som att det är vackert väder, man fick en kram eller någon sa nåt snällt till en.

Linda var genast med på idén och tyckte att vi skulle göra ett önsketräd. Vi slog alltså ihop våra idéer och av detta blev det ett Lyckoträd! Så bra! Grafiskt mycket bättre och tydligare än en bok för våra elever. Linda målade ett stort träd och jag klippte ut löv och bokstäver L Y C K O T R Ä D. Med modersmålsstödjarna Yasamin och Baydaas hjälp lanserade jag idén idag och Linda kom med på lektionen också. Så kul! Eleverna verkade vara med på noterna och det funderades och skrevs. Vissa fick mycket hjälp förstås. Vi har några elever som är väldigt nya i Sverige. Efter att man gjort sitt löv fick de också skriva in sina ”lyckolövstexter” i appen Skolstil i paddan. Skolstil har talsyntes, vilket gör att man hör vad man skriver.

Nästa fredag ska vi göra nya löv, och då får de gamla nog ramla ned på ”marken” under trädet. Men allt ska finnas kvar digitalt. Kanske kommer jag så småningom till skott med en elevblogg och där skulle ju texterna passa bra.

Linda och jag var i alla fall väldigt nöjda med vårt upplägg och vi hoppas att detta ska leda till att våra elever faktiskt får syn på allt som är positivt i livet – även om de flesta av dem naturligtvis har stora problem att brottas med.

Så här fint blev trädet och under kommer alla lövtexter:

20131122-154900.jpg

Jag byter till grupp 1.
Nazira

Min dotter började äta mat.
Nargis

Jag Sahro skriver på svenska.

Jag kan skriva på svenska.
Amina

Jag har bra klasskompisar.
Habiba

Bra diktamen.
Zohra

Mina barn har lärt sig mycket.
Bibi

Jag trivs bra i skolan, jag skrattar mycket här.
Zahra

Jag är mycket glad, min syster är gravid.
Madlin

Jag har fått en ny kompis.
Helena

Jag målade ett träd.
Linda

Jag är frisk.
Baydaa

Jag har börjat gå på gym.
Yasamin

Kommentera

