Nyheter, Filippinerna och världskarta


En vanlig dag på jobbet – förutom att det var stopp i pendeltågstrafiken pga olycka, kollegan var sjuk och jag var tvungen att ta bilen till Huddinge för att rycka in. Trodde jag. Men Baydaa, vår duktiga modersmålsstödjare och tillika mattelärare, tog hand om elevgruppen på förmiddagen. Så jag hade inte behövt stressa.

I alla fall: att förstå vad nyheter är och veta var man kan hitta dem är ett av våra Bas-kursmål. Så jag funderade på om mina elever var varse vad som hänt i Filippinerna? Laddade med DN, SvD, Expressen och Aftonbladet, för att visa de vanligaste tidningarna vi har här. Metro är annars den vi brukar titta i, eftersom den är gratis. Vi pratade om att man kan se nyheter på TV, lyssna på radio, titta på nätet – och läsa tidning. Ingen kunde namnet på någon tidning i sitt hemland. Eller också förstod de inte vad jag sa. Detta var en lektion utan någon modersmålsstödjare. Men det är klart; kan man inte läsa så kanske man inte bryr sig om vad tidningarna heter?

Vi tittade på förstasidorna, vilka alla hade stora bilder på ledsna människor + ord som kaos och saknad – förutom SvD, som ledde med att det blir en ny tunnelbanelinje i Stockholm framöver … Vi tittade på de hemska bilderna från Filippinerna och också bilder från nätet. Vi pratade om vad en tornado var. Vi tittade på kartan var Filippinerna låg. Landet är ungefär lika stort som Sverige – fast det består av öar – men har 95 miljoner invånare och Sverige 9,5. Hur många invånare har Afghanistan, Syrien och Somalia? Jag visade en internetsökning och vi pratade om hur många människor som bodde i varje land: 10 miljoner i Somalia, 31 i Afghanistan och 22 miljoner i lilla Syrien. Alla sa sig förstå konceptet miljoner, men jag är inte helt säker …

Bilderna från Filippinerna är ju fruktansvärda så vi ojade oss ett tag över dem. Tänk så många döda. Och hemlösa. Och ingen mat och inget vatten! Jag berättade att man kunde stödja olika hjälporganisationer med pengar och vi pratade om vad Sverige bidrog med för att hjälpa människorna på Filippinerna. Vi pratade om att det kom 10 meter höga vågor. Hur högt var det? Vi mätte takhöjden i klassrummet, som var 2,5 meter. 4 gånger så höga vågor alltså!

Att lokalisera Filippinerna på kartan ledde till att lektionen utmynnade i mer geografi än jag planerat. För vilken gång i ordningen vet jag inte, men vi tittade på en enkel världskarta med världsdelarna i olika färger. I vilken världsdel ligger Sverige? Deras hemländer? Vi stod runt Smartboarden och flyttade orden Europa, Asien, Afrika etc till rätt plats på kartan. Om och om igen. Även detta är ett kursmål: man ska kunna peka ut Sverige och sitt hemland på kartan. (Och Stockholm och några städer till i Sverige, vilket också är svårt.) De måste veta att Sverige ligger i Europa, Somalia i Afrika, Afghanistan och Syrien i Asien – etc. Att kunna världsdelarna kommer på nivå 2, men jag kör med det ändå. De flesta av våra elever har aldrig sett en karta förr, så vi pratar också om vad färgerna betyder. Att blått är vatten är ingen självklarhet.

20131112-190004.jpg

Kommentera

