Carl Larsson på Nationalmuseum


Idag var jag och kollegan Ninni med våra grupper och tittade på Carl Larsson-utställningen på Nationalmuseum. Museet renoveras under ett antal år och har tillfällig lokal på Fredsgatan, ganska nära Centralen.

Ninni hade förberett med bilder som vi tittade på tillsammans med eleverna i måndags. Och idag såg vi tavlorna på riktigt! Vi pratade förstås också om Karin Larssons konstnärskap och hur viktig hon varit som inspiration till Carls tavlor – och svensk heminredning.

Jag vet inte om det var resan, promenaden eller det faktum att vi var på museum som gjorde alla trötta. Men vid 11 var de flesta väldigt trötta. Dessutom regnade det – lite. Men Ninni och jag hade bestämt att vi minsann inte skulle ge oss så lätt, så vi tog en promenad längs Drottninggatan till Åhléns, där vi tittade runt lite på smink och kläder.

Det var i alla fall väldigt roligt att se Carl Larssons tavlor och det tror jag eleverna tyckte också. För många var det säkert det första besöket på ett museum. Själv blev jag sugen på att åka till Sundborn, där jag aldrig varit.

20131030-195004.jpg

20131030-210809.jpg

Kommentera

