Det går bra nu!


Visst har jag väl sagt att projektet som sådant också har en blogg? Vi är tyvärr väldans dåliga på att skriva där. Men nu har Åse, vår projektledare, skrivit lite om hur det går för våra elever – statistiskt sett. Så jag tänkte vara så fräck så att jag kopierar in hennes inlägg här. Det går nämligen riktigt bra – om man jämför med hur lång tid det tar att läsa SFI på en ”vanlig SFI-skola”, där man ju också går kortare tid. 15 timmar i veckan att jämföra med våra ca 30. Så här skriver Åse:

”Vi har i skrivande stund 38 deltagare på Bas. Roligaste nyheten är kanske att vi har satt ganska många betyg på Sfi A-kursen de senaste månaderna. Framför allt har vi satt många betyg på de deltagare som inte tidigare deltagit på Sfi, utan som började direkt på Bas i våras. Av totalt 11 deltagare som börjat som nybörjare (två av dem hade gått en månad på Sfi, övriga nio ingenting) på Bas och som nu gått mer än tio veckor hos oss så har nu 10 fått betyg på A-kursen. Den enda som inte fått betyg har pga jobb (som assistent åt handikappat brorsbarn) haft dålig närvaro hos oss och gör därför framsteg i långsammare takt. Hon har nu gått 13 veckor på Bas. Men tio av elva nybörjare på Sfi har alltså fått betyg redan! Dessa tio har i snitt tagit knappt 16 veckor på sig för att få sitt betyg. Detta kan jämföras med Skolverkets riksstatistik som visar att det i snitt tar 53 veckor att nå betyg på kurs A. Tio av elva nybörjare betyder 91%. Detta kan också jämföras med riksstatistiken. Av alla som började läsa Sfi på spår 1 under år 2012 (ca 10 000 personer) hade 37% fått betyg på A-kursen vid årets slut. Hos oss har 91% fått betyg på i snitt bara 16 veckor. Alltså både en högre andel och på kortare tid.

Mer rättvisande än antalet veckor till betyg är kanske att titta på antalet timmar innan betyg. Våra elever går ju fler timmar (kl 9 – 15 varje dag) än de 15 timmar som är vanligt på Sfi. Enligt riksstatistiken tar det i snitt 459 timmar att nå betyg på A. Våra elever har i snitt tagit 180 Sfi-timmar på sig….. Om man också räknar in Bastimmarna (som inkluderar matematik, samhällskunskap, rörelse, hälsa på modersmålet mm) så har de i snitt studerat 315 timmar innan de fått sitt betyg. Alltså: hos oss har nästan alla (91%) fått betyg på A-kursen på ännu kortare tid än den tid som 37% tar betyg på enligt riksgenomsnittet. Med andra ord mycket intressanta resultat. Naturligtvis med förbehåll för att det här rör sig om ett mycket litet elevunderlag. Tiden får utvisa om trenden håller i sig!

Roligt att notera är också att närvaron i alla grupper på Bas är hög: 86%. Jag har ingen riksstatistik att jämföra med men lärarna upplever ändå att närvaron är mycket god.

De här siffrorna handlar alltså om de av våra deltagare som inte tidigare gått på Sfi. Men vi har ju också en hel del deltagare på Bas som redan hade gått en del på Sfi i sina hemkommuner innan de började hos oss. Av de 13 deltagare på A-kursen som hade läst tio eller fler veckor på Sfi innan Bas har nu 9 fått betyg.

Det har alltså varit en större andel av de som aldrig tidigare läst Sfi som fått betyg på A-kursen jämfört med de som tidigare läst många veckor på Sfi. Hur ska man tolka detta? Det finns förstås många olika tolkningsmöjligheter. Kanske har vi fått ett gäng ”hopplösa fall” som tidigare inte kunnat tillgodogöra sig Sfi och därför inte kan det nu heller. Men jag tror inte det…. Jag misstänker att det vi ser är detsamma som forskarna tidigare talat om för oss: att den som är med på Sfi i flera omgångar blandat med diverse andra aktiviteter (praktik, andra kurser, barnledig etc) så som många av våra deltagare har varit, den kan lätt uppleva det som ett personligt misslyckande om inte de olika aktiviteterna (ofta varvat med uppehåll) leder till målet, som t ex är ett arbete. Upplevelsen av att gång på gång misslyckas leder till dåligt självförtroende och – säger forskarna – självförtroendet är avgörande för förmågan till inlärning. Kanske är det vad vi ser här? Men det här behöver vi tänka mer på… Samt se om trenden att nybörjarna tar betyg snabbast håller i sig. Det är ju än så länge små siffror det handlar om och slumpen kan ju också spela in. Vi får se!

Hur som helst, de många betygen på A får mig att tänka att vi gör någonting rätt… Det ska bli spännande att se om vi framöver kan urskilja vilka som är de verkliga framgångsfaktorerna. Kartläggningarna vi gjort med deltagarna, pågående uppföljningssamtal, elevråd vi haft samt elevenkät som Nationellt Centrum utfört ger många fingervisningar om vad deltagarna själva anser är framgångsfaktorer.

Slutligen har vi ju också ett antal deltagare som redan hade A-betyg när de började hos oss och som nu läser B-kursen. Av dessa har ingen ännu fått betyg på B. Det ska bli spännande att se vad som händer framöver… Vem får vårt första B-betyg? Ingen är så nära just nu, så vi får ge oss till tåls lite…”

Vill du läsa mer i Basbloggen så klicka på länken:
Basbloggen

För att fira våra duktiga elever så hade vi tänkt ha en liten betygsfest på fredag!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s