Fram för iPads på SFI, studieväg 1


Igår fick min grupp äntligen jobba med iPads för första gången och idag tog kollegan dem till sin grupp. Alla verkade tycka att det var riktigt roligt, så snart lär vi få slåss om dem! Vi har trots allt tre elev-grupper. Det enda de tyckte var dåligt var att de inte fick ta med sig dem hem.

Mina elever fick mest jobba med Bitsboard, som är en riktigt bra app för glosinlärning. Man laddar den med det material man vill öva på och jag har gjort ett antal ”boards” om sådant som vi övat på, t ex klockan, djur & natur, frukt & grönsaker, i mataffären, bostad, kroppsdelar, kläder – och förstås alfabetet. Det blir alltså både hör-, läs- och skrivförståelse – med fina bilder och ett vuxet tilltal. Något som annars är nästan omöjligt att hitta om man vill öva läs- och skrivinlärning.

Man kan öva på orden på en mängd olika sätt; allt ifrån som flash cards där man ser en bild + lyssnar och ser ordet skrivet, till det svåraste där man får ordet uppläst och sen ska skriva det. Dessemellan finns många andra roliga sätt, bl a som bingo. Vill du läsa mer eller kolla in appen: klicka på länken här nedanför.

Bitsboard

Eleverna provade sedan andra appar på egen hand. Härligt att se att de vågade – när de väl insåg att det var helt ok att trycka och klämma på paddorna. De skulle inte gå sönder.

Min förhoppning är att jobba en hel del med paddorna – och jag hoppas att eleverna är lika på som jag!

One response to “Fram för iPads på SFI, studieväg 1

  1. Om ni inte redan ha gjort uppdateringen till IOS7, låt bli den uppdateringen, snälla! Den uppdateringen kan ni vänta med till nån gång nästa år. Flera användare, inkl. jag, har blivit väldigt besvikna och försökt backa – det går inte.
    Annars, lycka till med era paddor!

Kommentera

