Tema simning


Idag var det så dags för det jag lobbat – och jobbat! – för sedan starten av Bas: vi var och simmade! Detta skedde i Vårby simhall, eftersom simhallen i Huddinge är full av skolbarn i åratal framöver. Vi har gjort reklam för simningen i våra tre grupper ett bra tag. Informerat och informerat, visat bilder och informerat igen.

Eftersom vi befinner oss i Sverige beslutade vi oss för att vi inte kunde exkludera någon, dvs det var fritt fram för männen att komma med också. Detta resulterade tyvärr i att de flesta kvinnorna backade och till slut kom bara två med. Man kan inte bada tillsammans med män om man är muslim. Jag har visat bilder på burkinis – googla om du undrar vad det är! – och några kvinnor tyckte det skulle vara ok att gå med om man hade en sån. Men de kostar en del mer än en vanlig baddräkt … I vissa kulturer säger också kvinnans man att hon inte får gå med och bada om det är män med. Är simläraren en man går det inte heller. Jobbigt …

I alla fall: idag började fyra av våra elever i simskola och fem, som redan kunde simma, simmade med mig. Ett litet gäng följde med och tittade på, tillsammans med min kollega, och kanske kommer en av de kvinnorna att börja simskolan nästa vecka. Man kan ju simma i träningsbyxor med långa ben och en träningströja med långa ärmar. Och kanske en badmössa?

Alla som var med hade såååå roligt! Två av nybörjarna hade ingen vattenvana alls, men den superbt bra simläraren Sara fick dem att slappna av. En av deltagarna satt t.o.m. på botten av träningspoolen och ”kokade kaffe”!

De som simmade med mig kommer att få öva mer på att flyta och simma bröstsim- och ryggsim. Jag tänkte att vi skulle ha som mål att ta simborgarmärket: 200 meter. För att anses simkunnig i Sverige ska man kunna simma 200 meter: 150 på mage (bröst- eller frisim) och 50 på rygg (ryggsim).

Vad kostar allt detta, kan man undra? Simskolan är billig: 500:- för 10 gånger, vilket är samma pris som för skolbarn. Bas betalar 400:- och deltagarna 100:- var. De som kan simma bjuds på fem gånger och sedan får de betala vad det kostar = 30:-/gång. Detta kan jämföras med när jag själv gick på vuxenkurs i frisim för några år sedan. Det kostade över 1200:-.

I alla fall: vi hade jättekul och jag är verkligen glad att det äntligen gick i lås. Senare får vi ta ställning till om vi ska ha ytterligare en omgång simskola för bara kvinnor. Flera vill det.

Denna roliga dag avslutades med en hejdundrande kväll på kören! Så nu tänker jag varva ner med en gammal western med Gregory Peck: The Stalking Moon.

PS No pics this time folks! Sorry! Fast jag hade skaffat ny baddräkt, dagen till ära. Nästa gång ska jag komma ihåg simglasögonen också.

Kommentera

