Vi är igång igen!


Trodde ni att jag fortfarande hade semester!? Närå! Vi har varit igång i Bas sedan den 29 juli och jag själv sedan den 5 augusti.

Jag har kört ganska mycket alfabetisering, dvs läs- och skrivinlärning. Endast två av eleverna i min grupp kan läsa och skriva på sitt modersmål. Alla andra måste alltså lära sig det på sitt andraspråk – samtidigt som de lär sig själva språket! Försök att sätta er in i den situationen. Nästan helt omöjligt.

Härom veckan var vi inne i Stockholm på Kulturfestivalen. Jag pratade bl.a. med en jättetrevlig kvinna som hade ett stånd med hantverk och kanske kommer hon till oss och har en workshop där alla kan sy, sticka, virka etc. Vi hade tänkt att försöka komma igång med sy som val nån gång i höst. Men det är mycket annat man skulle vilja göra också. Simskola står också på agendan om vi får till det. Vi tittade i alla fall på en gatuartist från Spanien som var riktigt rolig, även om han nog chockade en del av våra elever. Två av nedanstående personer är våra elever. Gissa vilka!

Spanjoren på Sergels torg

Kommentera

