Jag har varit på kurs i suggestopedi


Förra veckan var jag på kurs i fyra dagar, onsdag – lördag. Jätteintressant om ett alternativt sätt att lära sig språk – och andra ämnen också för den delen, men nu handlade det ju om språkinlärning. På fyra dagar lärde jag mig förvånansvärt mycket portugisiska – speciellt passiv sådan. Fascinerande vad bra det gick faktiskt! Men så hade vi också en jättebra lärare, Anna Cramér, som hållit på med suggestopedi i över 20 år. Och så var vi elever mycket intresserade, kunde en del språk sedan tidigare – och så kunde vi läsa och skriva!

Mina kollegor jobbar enligt suggestopedi-metoden med våra elever på förmiddagarna, så det var verkligen kul för mig att få en liten inblick i hur det går till. Men det är en helt annan sak med våra elever, som inte kan läsa och skriva. En helt annan!

Jag fick i alla fall huvet fullt av idéer. Mycket kring rörelse, balans, vänster/höger hjärnhalva, rytmik och musik som jag tänker forska vidare kring och förhoppningsvis inkorporera i min egen undervisning. Flera av våra elever har problem med motoriken, något som faktiskt kan hindra även språkinlärningen. Jag hoppas kunna lära mig mer om detta. Kanske till och med få gå en kurs: Braingym

Sen borde vi ju ta fram ett eget material för just analfabeter. Och jag har ju en del förlagskontakter. Textförfattare och illustratör har vi också. Vi smider våra planer!

Vill du läsa mer om suggestopedi kan du göra det här: Alla sinnen

Eller på norska: Suggestopedi

Så här kan ett suggestopediskt klassrum se ut. Till höger jonglerings-sjalar. Jättekul!

Suggestopedi_klassrum Jongleringssjalar

Kommentera

