Snart är det sommaruppehåll


Sommarlov kan man ju inte riktigt kalla det inom vuxenundervisningen. Vi stänger dock skolan i tre veckor, då lärarna har ledigt. Många elever också, även om en del av elevernas hemkommuner skickar dem på diverse andra kurser.

Jag ser att jag varit mer än usel på att skriva i juni. Usch mig! Säkert är det så att vi haft så fullt upp att jag glömt bort att blogga. Vad har vi gjort? Ett litet axplock av vad jag tyckt varit bäst:

Vi har haft besök av en kille som heter Magnus Axell som pratade med oss om vad arbetsgivarna ser som de viktigaste kompetenserna hos en anställd. Så här ligger det till:

Grundläggande arbetslivskompetenser
• Att ta initiativ
• Att ta ansvar
• Att kommunicera
• Att följa tidsramar
• Att fungera i sociala sammanhang
• Att lösa arbetsrelaterade problem
• Att förstå och förhålla sig till oskrivna regler

De här kompetenserna har vi pratat om i arbetslaget och vi har försökt konkretisera vad det skulle kunna innebära på lektionerna och hur vi skulle kunna ge eleverna nån form av intyg att de behärskar någon eller alla kompetenser. För även om alla inte kan läsa och skriva ännu så besitter de flera av ovanstående kompetenser. Det gäller att ta vara på det positiva och tänka salutogent!

Hälsokommunikatörerna har kommit igång med sitt arbete. Det innebär att medicinskt utbildad personal, t.ex. en läkare från Somalia, kommer och pratar hälsa med eleverna på deras modersmål. De ska komma 10 x 2 timmar. Bl.a. pratar de om vikten av att äta bra mat, motionera, sova och om stress. Och en massa annat. Lektionerna på arabiska och somaliska har kommit igång bra och några av oss andra lärare har haft lektioner med dari-gruppen + de fåtal som pratar andra språk. Vi har bl.a. gjort collage om nyttig och onyttig mat, varit på studiebesök på Friskis & Svettis och apoteket och de har också fått lära sig om Qi gong.

Hälsolektion_Åse

Vi har varit på lite utflykter förstås. Min och kollegans grupp var t.ex. på Parkteatern och såg Clownen Manne, tillsammans med en massa dagisbarn. Den tredje gruppen gick på Wasamuseet istället, vilket vi andra tänkt göra i höst. Parkteatern är bra och jag tycker det är viktigt att eleverna får ta del av många olika former av kultur. Parkteatern är nåt som många svenskar går på och Manne är dessutom en institution i Stockholm. Han firade 40 årsjubileum! Så jag håller tummarna för att några elever vågar sig iväg på egna Parkteater-utflykter. Som ni ser var vi inte direkt ensamma.

Parkteatern

Den här veckan har jag gjort flädersaft med min grupp och en av kollegorna har bakat Mums Mums med sin grupp. På fredag har vi nämligen en liten fika-avslutning, då alla får ta med sig kakor och andra onyttigheter. Vi minglar och kanske spelar vi Idas sommarvisa, haha!

Men innan dess ska vi åka till Drottningholm! Håll tummarna för fint väder på torsdag. Vi hörs!

Kommentera

