Utflykt till Hornstull via Årstaviken till Luma


En mycket lyckad dag! Nästan alla tog sig runt hela vägen – och det är hyfsat många kilometer mellan Hornstull och Luma. Inklusive färjetur! Tror jag lyckades få majoriteten av gruppen att förstå hur en tidtabell fungerar. Men Stockholms spårkarta är svår … Många linjer hit och dit är det. Och jag vet av egen erfarenhet att inte ens alla svenskfödda personer inser att man måste ha koll på slutstationerna för att förstå åt vilket håll man ska åka.

Årstaberg och Tvärbanan har förhoppningsvis alla koll på, då vi nästan alltid går av där. Idag har vi dessutom kollat in olika yrken och jag har fotograferat ett helt gäng med personer. Roligast var de från ett hunddagis som var ute med drygt 20 hundar. Att vi svenskar betalar över 2700:-/månad för att någon ska ta hand om vår hund på dagarna är ett mysterium.

Hade en i mitt tycke pedagogisk tanke kring stegräknare och att på så sätt mäta hur långt vi gått. Men jag lyckades inte få liv i min gamla räknare, trots nya batterier. Får köpa en ny stegräknare till nästa utflykt! Då kanske vi åker till Stockholms Södra, går Götgatsbacken ner till Slussen och sen en sväng i Gamla stan och tittar in i Storkyrkan.

Hamarby Sjostad

Färjan har ett sympatiskt litet bibliotek: ta en bok och sätt dit en ny!

Kommentera

