Höll brandtal om att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder


Det är verkligen fantastiskt att vi har modersmålsstödjare! Nu kan man kommunicera med eleverna på ett helt annat sätt än man varit van vid på vanlig SFI. På lektionen i tisdags tyckte jag det var dags att prata lite mer med vår Bas 1-grupp om att det faktiskt är ett stort jobb de har framför sig: att lära sig ett nytt språk i vuxen ålder och därtill även lära sig att läsa och skriva – något de inte fått möjlighet att lära sig på sina modersmål.

Om du är intresserad av att ta del av vad jag sa så bifogar jag dokumentet här nedanför:

Inledande Bas1-prat

Några av citaten jag använde tycker jag är så bra så de kommer här:

  • ”Om man inte kan läsa och skriva är man blind.” (Amina i Bas 1-gruppen)
  • ”Om du förstår språket så har du nyckeln. Den kan du öppna allt med.” (Abdullahi, 22 år, i Svenska till varje pris)
  • ”Språket är mina fötter. Det tar mig dit jag vill.” (Man från Irak i filmen Hur många P som helst)

Min kollega och jag tyckte att pratet gick bra och jag hoppas att det satte igång lite tankar hos eleverna. Även vår projektledare gjorde vågen!

 

Kommentera

