Nu är vi igång och jag provar HaikuDeck


Igår kom eleverna för första fången på riktigt! Jättekul att äntligen vara igång! Vi hade information i språkgrupper på arabiska, somaliska och dari. Jag, min kollega Kerstin och Yasamin, vår språkstödjare, hade darigruppen som också inkluderade de som pratade andra språk, t.ex. Wolof, amhariska, swahili och kreol. Som väl var kunde några lite engelska så jag fick agera tolk själv. Vi kollade att all personinformation stämde och gjorde ett litet muntligt och skriftligt test för att kunna dela in dem i tre grupper efter deras kunskaper i svenska. Efter lunch gjorde vi lite namnlekar.

Idag ska vi ses i de nya ”riktiga” grupperna och Linda och jag har nybörjargruppen med de som inte kan prata så mycket och heller inte läsa och skriva på sitt modersmål. Tänk att det finns så många människor som inte har fått möjlighet att gå i skolan i sina hemländer. Där har jag en del att säga som kanske inte passar sig i bloggen …

I alla fall ska vår grupp göra fruktsallad åt alla idag. Därför har jag testat HaikuDeck för första gången och nu ska vi se om länken funkar: http://www.haikudeck.com/p/NGcRQ0JSmz

Så vi ska ut i verkligheten till Coop och Hemköp! På eftermiddagen är jag ensam med gruppen och då tänkte jag att vi skulle titta lite på världskartan. Vad betyder de olika färgerna på en karta? Var ligger mitt hemland? Var ligger Sverige? Kanske pratar vi om världshav och världsdelar. Och gör små namnflaggor som vi sätter i respektive hemland.

PS. Först fick jag inte länken till HaikuDeck att funka. Men jag löste det själv! Efter att jag mailat HaikuDeck och beklagat mig … Det var enkelt att göra en presentation och har man inga egna bilder finns det massor att välja på. Testa appen själv!

Kommentera

