Ikväll missionerade vi om Bas!


Undrar du vad jag håller på med? Vad har hänt sedan Oslo? Jo, vi illrar på med vår planering – för på måndag kommer eleverna! Idag har vi t ex suttit och styrt upp första veckan, då de bara ska gå mellan 10-14 istället för som senare mellan 9-15. Dessemellan pimpar vi klassrummen, hänger upp kartor och laminerar ABC. Shopping på Claes Ohlson ingår också i en Bas-lärares jobb. En av kollegorna var på IKEA idag och handlade inventarier till vårt ”kök”.

Ikväll var det lite kul; tillsammans med två av kollegorna ryckte jag in istället för vår sjuka projektledare och höll en dragning om Bas på Transkulturellt Centrum. Därifrån kommer Hälsokommunikatörerna som ska komma och prata hälsa med våra elever – på deras modersmål! Verkligen en jättebra grej som jag inte kände till tidigare. Klicka på länken och läs mer:
http://www.slso.sll.se/SLPOtemplates/SLPOPage1____12428.aspx

Idag hade jag för övrigt min första egna intervju med tolk. Det kom fem elever från Huddinge för att informera sig om Bas. Tre från Afghanistan som pratade dari, som tolken tolkade. En pratade arabiska så där tolkade en av våra modersmålsstödjare. Och en kvinna från Sierra Leone som pratade kreol. Och engelska, så jag fick tolka mig själv! Men jag tror det gick bra. Alla fem ville i alla fall jättegärna vara med i projektet så de kommer tillbaka på måndag!

Imorgon måste jag upp extra tidigt och besiktiga bilen 07:20. Hur tänkte jag där egentligen … Vi som annars fått sovmorgon eftersom vi ryckte in med presentationen ikväll. Det vill till att rycka upp sig för efter lunch blir vi intervjuade av Ann-Sofie Bjärkeblad från Nationellt Centrum för svenska som Andraspråk. Hon ska skriva ihop en utvärdering av projektet. Vill till att säga kloka och genomtänkta saker alltså! Och jag som håller på att bli dunderförkyld. Flera av oss mår risigt och en har varit hemma hela veckan. Vi kan ju inte vara sjuka på måndag! Jag petar omväxlande i mig Berocca, Echinaguard, Esberitox, Bisolvon, näsdroppar och Ipren. Men hostar som en galning och sover dåligt. Håll tummarna för att vi alla är friska på måndag!

Kommentera

