Imorgon kommer dom – del 2


Imorgon kommer de det verkligen handlar om: eleverna!

Vi ska ha informationsdag för de som eventuellt vill vara med i projektet. Vi åker till deras hemkommuner och möter upp och åker med dem till skolan i Huddinge. Själv ska jag till Nynäshamn och möta två kvinnor från Somalia och en från Afghanistan. Några grupper kommer med sina nuvarande lärare.

Sen ska vi informera dem om vad Bas innebär i fyra grupper med tolkar: dari, arabiska, somaliska och en blandad grupp med alla övriga språk. Sen ska vi prata med dem i mindre grupper och förhoppningsvis få lite bättre koll på hur intresserade de är av att vara med. De som inte intervjuas fikar och minglar med våra modersmålsstödjare och de av oss som inte intervjuar.

Det blir en spännande och intensiv dag! Vi vet inte riktigt hur många som kommer men vi har gissat på runt 60 personer.

Idag har jag annars ägnat mig åt att mailbomba mina kollegor. Har många funderingar kring iPads och Smartboard i undervisningen och en av kollegorna och jag lärde oss mycket matnyttigt nytt under vårt besök på Apple Store i Täby Centrum i fredags. Förutom det digitala lärandet har jag snickrat lite på våra bas-kursplaner. Känner mig väldigt glad åt att vännerna i Norge redan har tänkt så mycket bra tänk. Så vi behöver inte uppfinna hjulet utan kan ha deras kursplaner att utgå ifrån.

Igår träffade jag också en supertrevlig kvinna som berättade för mig om dansmatte och hur man kan använda det i undervisningen. Jag lobbar nu för att hon ska komma till oss SNART och lära oss hur vi skulle kunna jobba med det. Rörelse och inlärning i ett!

Dansmatte

Kommentera

